جدی 04, 1402 18:02 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر خارجه طالبان و استاندار خراسان رضوی بر تقویت پیوندهای ایران و افغانستان
    تاکید وزیر خارجه طالبان و استاندار خراسان رضوی بر تقویت پیوندهای ایران و افغانستان

وزیر خارجه حکومت طالبان و استاندار خراسان رضوی امروز در دیداری دو جانبه در مشهد، بر استفاده از فرصت‌های مشترک موجود برای گسترش پیوندهای ایران و افغانستان تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری؛ امیرخان متقی که امروز به مشهد آمده است در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: دو کشور افغانستان و جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های مشترکی نظیر تجارت، صنعت و ترانزیت دارند و در مقوله امنیت منطقه هم تاثیر گذار هستند و می‌توانند دست بیگانگان را از منطقه قطع کنند.

وی با تاکید بر این که موضع دولت طالبان، افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه به خصوص جمهوری اسلامی ایران است افزود: در زمینه‌های گوناگون نظیر گذرگاههای ارتباطی، صنعت و کشاورزی می‌توانیم با ایران به خوبی همکاری کنیم، چنان که این تعاملات هم اکنون نیز وجود دارد.

وزیر خارجه طالبان همچنین با قدردانی از دولت ایران برای پذیرایی از مهاجران افغانستانی گفت: پناهجویان افغان به خاطر مشکلات اقتصادی در ایران زندگی می کنند و امید است زمینه بازگشت آنها به وطن‌شان فراهم شود.

متقی در بخش دیگری از سخنانش، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را محکوم و اضافه کرد: در فلسطین، مردمی که در حال مقاومت هستند و از حقوق خود دفاع می‌کنند، مبارزه آنان مشروع است و از آنان حمایت می‌کنیم و همچنین کسانی را که به شکل مستقیم ظلم می‌کنند و کشورهایی را که غیرمستقیم از ظالم حمایت‌ می‌کنند محکوم می‌کنیم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: مرزهای سیاسی نباید مانع ارتباطات دو کشور شود؛ زیرا مقوله همسایگی بسیار مهم و بدان معناست که همسایه‌ها همواره به یکدیگر نیاز پیدا می‌کنند و باید همدیگر را پشتیبانی کنند.

یعقوب‌علی نظری  اضافه کرد: ما دو کشور مسلمان با اعتقادات مشترک هستیم و دشمنان مشترکی نظیر آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل داریم و نباید اجازه دهیم تا مسایل جزئی مانع اصلی روابط دوجانبه شود.

وی خطاب به سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان اظهار داد: زمینه های حمل و نقل، صنعت، کشاورزی، علمی و درمانی، صنایع و معادن، ترانزیت و تجارت، دامداری و صنایع پزشکی بخشی از ظرفیت‌های خراسان رضوی است که فراهم است و در مقابل هم ما نیازمندی‌هایی داریم که می تواند به کمک شما تامین شود.

 امیر خان متقی، وزیر امور خارجه حکومت طالبان در چارچوب سفر خود به ایران، امروز به منظور پیگیری اجرای توافقات دوجانبه  وارد مشهد مقدس شد.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان وارد مشهد شد

متقی در مشهد با نمایندگان تشکل‌های مهاجران افغانستانی دیدار کرد

کلیدواژه