جدی 05, 1402 12:02 Asia/Kabul
  • سرمایه‌گذاری‌ ۱۵۰ میلیارد دلاری افغانستانی‌ها در کشورهای همسایه
    سرمایه‌گذاری‌ ۱۵۰ میلیارد دلاری افغانستانی‌ها در کشورهای همسایه

سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان ادعا کرد که سرمایه‌گذاران افغانستانی بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش رادیو دری، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان  گفت که حکومت کابل می‌کوشد تسهیلاتی را برای تمامی سرمایه‌گذاران فراهم کند تا آنان بتوانند میلیاردها دلار از سرمایه‌هایشان را به افغانستان انتقال دهند.

به گفته‌ عزیزی تنها ۹۵ میلیارد دلار از این سرمایه در ترکیه است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان افزود: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در ایران مربوط به اتباع افغان است و در پاکستان هم برخی گزارش ها از سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری شهروندان افغانستان حکایت دارد. 

عزیزی میزان سرمایه گزاری افغانستانی ها در امارات را 55 میلیارد دلار اعلام کرد.

در همین حال عبیدالله صدرخیل رییس شورای بازرگانان افغان در امارات متحده عربی گفت، برای جلب سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان، تسهیلاتی باید برای سرمایه‌گذاران فراهم شود. وی افزود: درخواست تجار از حکومت طالبان، امنیت، حمایت و ارائه تسهیلات بانکی است.

وزارت معادن و پترولیوم چندی پیش اعلام کرده بود که پس از روی‌کار آمدن دوباره طالبان، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به ارزش ۷ میلیارد دلار در بخش معادن افغانستان سرمایه‌گذاری و قرارداد امضا کرده‌اند.

تلاش وزارت صنعت و تجارت طالبان برای ایجاد شرکت های سهامی در افغانستان

کلیدواژه