جدی 12, 1402 12:35 Asia/Kabul

مراسم "شب افغانستان " با هدف گرامیداشت زبان، هنر و فرهنگ افغانستان از سوی موسسه فرهنگی اکو برگزار شد.

به گزارش رادیو دری، در این برنامه که نمایشگاه خوش‌نویسی و تذهیب با آثار استاد سلمان علی ارزگانی، استاد محمد مهدی میرزایی و خانم شکیلا عالمی نیز افتتاح شد، با حضور جمع زیادی از فرهنگیان، شاعران، نویسندگان و هنرمندان افغانستان مقیم ایران همراه بود.

مراسم شب افغانستان، در تالار همایش‌های بین‌المللی مؤسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار گردید.

دکتر سعد‌خان، رییس موسسه فرهنگی اکو، در آیین گشایش این رویداد فرهنگی- هنری گفت که هنر، زبان و فرهنگ از عناصر بسیار مهی ست که انسان را قدم به قدم با تاریخ و گذشته نیاکانش آشنا می‌کند.

وی در ادامه سرزمین اکو را از غنی‌ترین مناطق جهان در بعد تاریخی و تنوع فرهنگی خواند  گفت: افغانستان را کشوری با پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند بوده که بزرگان ادب و هنر زیادی را به جهان تقدیم کرده است.

همچنان دکتر سیدعسکر موسوی که در این برنامه سخن می‌گفت به جایگاه زبان فارسی و اهمیت هنر در منطقه اکو پرداخت.

در این برنامه  شاعران افغانستانی، کاظم کاظمی، علی‌مدد رضوانی، طهماسبی خراسانی، احسان بدخشانی، زهرا حسین‌زاده، زینب بیات ،مژگان فرامنش و زهرا زاهدی، نیز شعرخوانی کردند.

توضیحات بیشتری را درباره این همایش از زینب بیات شاعر افغانستانی مقیم ایران بشنوید.

در پایان مراسم، نمایش‌گاه چهل و سه اثر خوشنویسی و تذهیب آقایان محمدمهدی میرزایی، سلمان علی ارزگانی و خانم شکیلا عالمی افتتاح شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

موسسه فرهنگی اکو به هدف تحکیم روابط فرهنگی بین ۱۰ کشور عضو این سازمان، فعالیت‌های چشم‌گیری را تاکنون انجام داده که از آن جمله از برگزاری جشن‌واره‌های هنری- فرهنگی، سیمنارها، چاپ و نشر کتاب‌ها و… می‌توان نام برد.

کلیدواژه