جدی 12, 1402 13:43 Asia/Kabul
  • افغانستان منشاء نفوذ تروریست ها به پاکستان
    افغانستان منشاء نفوذ تروریست ها به پاکستان

پاکستان با اعلام این که در سال گذشته میلادی بیش از ۱۸ هزار عملیات اطلاعاتی ضد گروه های تروریستی انجام داده‌اند، منشا بیشتر تهدیدهای امنیتی این کشور را از خاک افغانستان اعلام کرد.

براساس گزارش نیروهای امنیتی پاکستان در این عملیات دستکم ۵۶۶ تروریست کشته شدند. بر اساس گزارش «ای آر وای نیوز» به نقل از نهادهای امنیتی پاکستان بیشتر این حملات از خاک افغانستان علیه پاکستان سازماندهی شده بود.

طرح چنین ادعایی از سوی پاکستان نشان می دهد که تنش و اختلافات میان این کشور و طالبان در افغانستان همچنان ادامه دارد. پیشتر مقامات اسلام اباد در بالاترین سطح سیاسی و امنیتی اعلام کردند از زمان بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان حملات تروریستی از خاک این کشور ضد پاکستان به شدت افزایش یافته است‌.

از دیدگاه پاکستان، گروه تروریستی تحریک طالبان با استقرار در افغانستان، حملات خود را بر ضد اهدافی در خاک پاکستان سازماندهی می کند. ادعایی که طالبان همواره انرا رد می کند‌. با این حال موضوع تروریسم و تشدید حملات تحریک طالبان ضد پاکستان به شدت بر روابط طالبان و اسلام اباد تاثیر منفی گذاشته است. منصور احمدخان کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

"تروریسم پدیده شومی است که در سالهای اخیر به چالش جدی برای همه کشورهای منطقه تبدیل شده است. اگر هر یک از طرف های منطقه ای تصور می کنند که می توانند از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند، تجربه نشان می دهد که حرکتی اشتباه را ادامه می دهند و تروریسم نه تنها مرز نمی شناسد، بلکه اتش سوزانی است که اگر شعله ور شود، همه را می سوزاند".

تردیدی نیست ارتش پاکستان در رقابت با ارتش هند از زمان استقلال دو کشور در سال ۱۹۴۷ به یکی از ارتش های قدرتمند منطقه تبدیل شده است. با این حال در سال های اخیر به خصوص از زمان اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ شوروی در اواخر قرن ۲۰ باعث شد تا همسو با سازمان های اطلاعاتی بیگانه همچون (سیا) امریکا و (ام ای سیکس) انگلیس وارد عرصه ای از تربیت و سازماندهی گروه های شبه نظامی شود که هم اکنون سازمانهای بیگانه با تنوع بخشی انان، در جهت اهداف شوم خود مورد بهره برداری قرار می دهند.

در این حال مدارس دینی فعال در پاکستان که بیش از بیست هزار مدرسه براورد می شود، در ایجاد بستر ذهنی و اعتقادی تشکیل گروههای افراط گرا و تروریستی نیز نقش دارند. موضوعی که دولت پاکستان یا به ان توجه ندارد و یا در همجوشی با روسای این مدارس به عنوان علمای مذهبی، ناگزیر از نادیده گرفتن انها است.

اسدالله بشیر کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

"اگر چه پاکستان همچنان تاکید دارد که منشا حملات تروریستی در خاک این کشور از افغانستان است اما در بازشناسی منشا واقعی و اصلی بروز و ظهور گروههای افراط گرا در منطقه نباید تک بعدی مساله را دید، بلکه ریشه های بروز چنین گروههای شبه نظامی به مدارس دینی در پاکستان نیز برمی گردد که به طلاب اموزش نظامی هم داده می شود و در واقع تامین کننده اصلی نیروی این گروهها چنین مدارسی هستند که همچنان با همان محورهای آموزشی به کار خود ادامه می دهند".

در هر حال موضوع نگران کننده اینکه پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، این گروه هم اقدام به تاسیس مدارس دینی کرده است که هزاران مورد مدارس مذهبی برآورد می شود و برخی از جریان های سیاسی و مذهبی در افغانستان اصرار دارند که در این مدارس اموزش نظامی نیز مد نظر قرار بگیرد‌، در صورتی که مدارس دینی افغانستان در تقابل با مدارس دینی پاکستان قرار بگیرند، آینده امور امنیتی منطقه با چالش جدی تری مواجه خواهد شد.

به همین دلیل کشورهای منطقه از جمله کشورهای همسایه افغانستان از افزایش تهدیدهای تروریستی ابراز نگرانی می کنند. با توجه به این که هیچ طرفی از فعالیت های تروریستی سود نمی برد، ضروری است تا همکاری های منطقه ای برای مقابله با تروریسم تقویت شود‌ و هیچ کشور و طرفی اجازه ندهد، مرزهایش به لانه تروریست ها تبدیل شود.

 

کلیدواژه