جدی 14, 1402 19:20 Asia/Kabul
  • تحلیل- تلاش طالبان برای حل اختلافات مرزی با پاکستان
    تحلیل- تلاش طالبان برای حل اختلافات مرزی با پاکستان

سخنگوی حکومت طالبان با تایید سفر هیاتی از افغانستان به پاکستان اعلام کرد که در این سفر مسوولان دو کشور درباره حل اختلافات به ویژه اختلافات مرزی در امتداد «خط دیورند» گفتگو و تبال نظر خواهند کرد.

به گزارش رادیو دری؛ پاکستان و افغانستان سالهاست بر سر مسایلی از جمله خط فرضی «دیورند» و ایجاد تأسیسات مرزی اختلاف دارند و یکدیگر را نیز به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. در واقع خط مرزی "دیورند" باقیمانده از دوران استعمار بریتانیا بر شبه قاره هند است که ترسیم آن بین افغانستان و پاکستان پایه گذار یک اختلاف عمیق تاریخی شده که اجازه نمی دهد روابط پاکستان و افغانستان آنگونه که باید گسترش یابد.این مرز در سال ۱۸۹۳ میلادی در زمان محمد عمر گلابی و عبدالرحمن خان بین افغانستان و هند بریتانیایی به نمایندگی مورتیمر دیورند تعیین شد. این درحالی است که درگیری های مرگبار مرزی در دوسال گذشته، بارها بر سر این مساله، برای دوکشور مساله ساز شده است.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در تازه ترین اظهارات خود با تاکید بر تلاش کابل برای حل اختلافات مرزی با اسلام آباد گفت که در ششمین نشست کمیته مشترک هماهنگی میان دوطرف، هیاتی به سرپرستی «ملا شیرین آخند» والی قندهار و معاون اطلاعات راهبردی وزارت دفاع این حکومت شرکت کرده است. مجاهد افزود، پیرو نشست‌های گذشته، در این نشست در مورد حل منازعاتی که در امتداد خط دیورند میان دو کشور به‌وقوع پیوسته تصمیم‌اتی گرفته و درباره ارائه تسهیلات برای ساکنان دو طرف مرز نیز گفتگو خواهد شد.

دولت پاکستان در دوسالی که طالبان دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفته همواره ادعا کرده است که اعضای «تحریک طالبان پاکستان» از خاک افغانستان حملات مرگباری را علیه آن کشور انجام داده اند، ادعایی که حکومت طالبان بارها با رد آن از مقامات پاکستانی خواسته تا عدم توانایی خود در تامین امنیت مرزهایش را به گردن افغانستان نیندازد. طالبان افغانستان معتقد است پاکستان با بهانه قرار دادن موضوع ساختگی حضور عناصر تحریک طالبان پاکستانی در مناطق مرزی افغانستان، در دور جدید فشار به حکومت مستقر در کابل، طرح اخراج 1/7 میلیون پناهجوی افغان مقیم پاکستان را در دستور کار قرار داده است.دولت پاکستان همچنین با جلوگیری از تردد مرزنشینان دوسوی خط مرزی "دیورند" در دوماه گذشته، شرایط سختی را برای مرزنشینان بوجود آورده است. 

در چنین شرایطی تلاش پاکستان برای ایجاد تاسیسات و پاسگاه های مرزی در امتداد خط دیورند در دوسال گذشته بارها با واکنش مرزبانان طالبان روبرو شده و این درگیریها تلفات سنگینی را به دوطرف وارد کرده است. این در حالی است که هم افغانستان و هم پاکستان در طول ده ها سال گذشته، هزینه های زیادی برای پیشبرد تخاصم علیه یکدیگر پرداخته اند که کمترین آن، بی ثباتی، بحران، ناامنی، ظهور گروه های تروریستی و عدم استفاده از فرصت ها و ظرفیت های گسترده دو کشور  برای رشد و توسعه اقتصادی و ترانزیتی بوده است. 

در این میان، انتظار می رفت که در پی تسلط دوباره طالبان در افغانستان و نزدیکی این گروه با پاکستان، مساله دیورند نیز برای همیشه بین دوطرف حل شود؛ اما رهبران طالبان در همان آغازین روزهای پس از به قدرت رسیدن، اعلام کردند که تصمیم گیری درباره دیورند از حوزه صلاحیت این حکومت خارج است و این مردم افغانستان هستند که باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. به هر حال، آنچه که در حال حاضر جریان دارد این است که روابط کابل و اسلام آباد همچنان به دلیل وجود دیوار بلند دیورند، متشنج، پرتنش و بحرانی است و درگیری های مرزی، کمترین هزینه ای است که هر دو کشور متحمل می شوند و این به نفع هیچیک از دو کشور همسایه نیست. بنابراین، تنها راه معقول این است که کابل و اسلام آباد، هرچه سریع تر برای پایان دادن به این مساله حقوقی و تاریخی و از میان بردن میراث شوم استعمار  بریتانیا، اقدام کنند.

به همین دلیل اعلام آمادگی اخیر طالبان برای گفتگو درباره اختلافات مرزی با پاکستان درصورت جدی گرفتن موضوع از طرف اسلام آباد می تواند به عنوان یک ابزار کاهش تنش در مناسبات دو جانبه عمل کرده و زمینه حل این مناقشه تاریخی مرزی بین دوطرف را فراهم کند.

 

کلیدواژه