جدی 19, 1402 10:37 Asia/Kabul
  • دبیر جشنواره شعر فارسی رضوی: محفل شاعران ایرانی در افغانستان برپا می‌شود
    دبیر جشنواره شعر فارسی رضوی: محفل شاعران ایرانی در افغانستان برپا می‌شود

دبیر جشنواره شعر فارسی رضوی از برپایی محفل شاعران ایرانی در افغانستان و همچنین تلاش برای برگزاری گردهمایی شاعران فارسی‌زبان در تاجیکستان خبر داد.

به گزارش رادیو دری، محمدجواد شرافت شاعر ایرانی که امسال، بیست و نهمین جشنواره شعر فارسی رضوی را دبیری می‌کند، با بیان اینکه موضوع اصلی و محوری این دوره همچون گذشته، حضرت رضا علیه السلام، شخصیت الهی انسانی این امام همام و همچنین معارف و سیره ایشان است، افزود: موضوع ویژه جشنواره امسال بحث «معین‌الضعفا» بودن حضرت است که باید از قلم هنری شاعران به تولید اثر برسد.

به گفته شرافت، بحث معین‌الضعفا بودن حضرت می‌تواند تا حد زیادی در زندگی شیعیان و محبین ایشان، الگو باشد، لذا این بُعد در اشعار در این دوره جایگاه بسیاری خواهد داشت‌ و آثاری که در این خصوص ارائه شود، بی‌تردید از اولویت برخوردار است.

دبیر بیست و نهمین جشنواره شعر فارسی رضوی با بیان اینکه آئین اختتامیه این دوره در کرمان است، عنوان کرد: قبل از آیین اختتامیه دریافت و داوری آثار انجام می‌شود.

به گفته وی، بحث برون‌مرزی کردن این بخش جشنواره از دیگر اهداف است که در این راستا سال گذشته دریافت آثار از شاعران افغانستان صورت گرفت.

دبیر بیست و نهمین جشنواره شعر فارسی رضوی عنوان کرد: در این راستا امسال بنا داریم علاوه بر این مهم، محفل شعری در شهرهای افغانستان با موضوع رضوی داشته باشیم که مقدمات این هدف نیز در حال انجام است.

به گفته شرافت، یکی از دلایل برپایی شب شعر در افغانستان این است که شاعرانی از ایران در این محفل حضور پیدا کنند و تعاملی ایجاد شود.

وی یادآور شد: در این زمینه حوزه شعر آئینی رضوی در بین شاعران افغانستان که هم فارس زبان بوده و هم به امام هشتم ارادت دارند، تقویت می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بحث برون‌مرزی کردن این بخش، ورود به تاجیکستان و دیگر کشورهای فارسی‌زبان نیز در برنامه است.

کلیدواژه