جدی 21, 1402 19:52 Asia/Kabul
  • یوناما: برای آزادی فوری دختران بازداشت شده با طالبان مذاکره کرده‌ایم
    یوناما: برای آزادی فوری دختران بازداشت شده با طالبان مذاکره کرده‌ایم

یوناما از مذاکرات خود با مقام‌های طالبان از جمله وزارت امر به معروف و نهی از منکر درباره بازداشت دختران و زنان و تاکید بر آزادی فوری آنان خبر داده است.

به گزارش رادیو دری؛ هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی درباره بازداشت‌های اخیر زنان در برخی ولایت‌های افغانستان گفته است: این دفتر در حال بررسی اتهامات مربوط به بدرفتاری و بازداشت غیرقانونی دختران و زنان است و به نظر می رسد که جوامع اقلیت های مذهبی و قومی به طور نامتناسبی تحت تأثیر این عملیات قرار گرفته اند.

بر اساس بیانیه این نهاد، طالبان در صورت آزادی زنان، از مردان محرم آنان تعهد می‌گیرند و آنان را تهدید به مجازات می کنند و همچنین ادعاهایی وجود دارد که در ازای آزادی زنان از آنان پول مطالبه شده است.

در این بیانیه به نقل از رزا اوتنبایوا رئیس یوناما آمده است: این بازداشت‌ها شامل خشونت فیزیکی به ویژه برای زنان و دختران افغان تحقیرکننده و خطرناک است و ننگ عظیمی را به همراه دارد که زنان افغان را در معرض خطر بیش‌تری قرار می‌دهد و اعتماد عمومی را از بین می برد.

یونامه از طالبان بار دیگر خواست تا در سیاست‌هایی که دسترسی زنان و دختران را به حقوق بشر و آزادی های اساسی محدود می‌کند، تجدید نظر کنند و به تعهدات بین المللی خود پایبند باشند.

در یکی دو هفته اخیر، طالبان شماری از دختران را بیشتر در نواحی غربی شهر کابل به اتهام رعایت نکردن حجاب اسلامی بازداشت کرده اند.

اتمر: بازداشت دختران اهانت به ارزش‌های جامعه افغانستان است

محقق: هدف طالبان از بازداشت دختران تحقیر قومی و مذهبی است

کلیدواژه