جدی 28, 1402 19:42 Asia/Kabul
  • تحلیل- تشدید تنش در روابط طالبان و پاکستان
    تحلیل- تشدید تنش در روابط طالبان و پاکستان

تشدید تنش میان طالبان و پاکستان و تهدید این کشور از سوی طالبان برای مسدود کردن دایمی گذرگاه تورخم نشان می دهد که اختلافات میان دو طرف در حال تعمیق است و طالبان که مولود سازمان اطلاعات ارتش پاکستان موسوم به آی اس آی است به اصطلاح به موقعیتی رسیده است که ولی نعمت خود را تهدید می کند.

به گزارش رادیو دری؛ در حالی که مذاکرات مقامات طالبان با پاکستان برای بازگشایی گذرگاه مرزی تورخم بی‌نتیجه مانده است، طالبان درمورد بسته شدن همیشگی برخی گذرگاه‌های مرزی دو کشور هشدار داد. اختلافات طالبان و پاکستان پس از آن شدت گرفت که دولت موقت این کشور مهاجرین غیر قانونی افغان را از پاکستان اخراج کرد و در همان حال اعلام کرد که اتباع افغان حتی رانندگان نمی توانند بدون پاسپورت و ویزا وارد پاکستان شوند.

محسن رویی صفت کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: "پاکستان سرو سامان دادن به تردد اتباع افغان در مرزهای خود را حق مسلم خود می داند و معتقد است براساس قوانین بین المللی پاکستان می تواند مهاجرین غیر قانونی را از کشورش اخراج کند. این در حالی است که طالبان این رویکرد پاکستان را خصمانه تلقی می کند و خواهان توقف اخراج مهاجرین غیر قانونی و تردد آزادانه در مرزهای مشترک است".

پیشتر، نخست وزیر موقت پاکستان اعلام کرده بود مهاجرین غیر قانونی عامل مهم مشکلات این کشور هستند و در بسیاری از حملات تروریستی در پاکستان نیز دست دارند. این بدان معنا است که آندسته از انباع افغان که به شکل غیر قانونی در پاکستان زندگی می کنند به عنوان عناصر نامطلوب باید خاک این کشور را ترک کنند. این در حالی است که طالبان چنین اتهامی را نمی پذیرد و در برابر خواسته های پاکستان مقاومت می کند.

واقعیت این است که ریشه اختلافات پاکستان و طالبان، اتهام اسلام آباد به کابل است در مورد آنچه که حمایت طالبان از گروه تروریستی تحریک طالبان تلقی می شود و این گروه با استقرار در خاک افغانستان حملات تروریستی را در خاک پاکستان سامان دهی و اجرا می کند.

سروش امیری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "پاکستان طالبان را به پناه دادن به گروه تروریستی تحریک طالبان متهم می کند و معتقد است این گروه در پناه طالبان افغانستان ضمن تقویت خود در آسودگی کامل اهدافی را در خاک پاکستان مورد حمله قرار می دهد.

این در حالی است که به نظر می رسد پاکستان به هیچ عنوان تصور نمی کرد که روزی طالبان ضد ولی نعمت خود برخیزد. در هر حال، هر چند پاکستان از گذرگاههای مرزی به عنوان اهرم فشار بر ضد طالبان استفاده می کند اما این گروه با تهدید پاکستان به بستن دایمی گذرگاهها از جمله تورخم به اسلام آباد نشان می دهد که مانند گذشته از این گذرگاهها آسیب پذیر نیست و گزینه های مختلفی را برای ارتباط با جهان خارج دارد.

به نظر می رسد اهرم های طالبان برضد پاکستان قوی تر است و تحریک طالبان که مهمترین ابزار طالبان ضد پاکستان است به اندازه کافی موجب تحقیر پاکستان در برابر یک گروه تروریستی شده است. درصورت بی اعتبار کردن گذرگاههای مرزی افغانستان و پاکستان می توان گفت عملا این گروه از اهرم های قدرتمندی ضد پاکستان برخوردار است که می تواند از جهات مختلف سباسی و امنیتی و حتی اقتصادی پاکستان را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

کلیدواژه