دلو 05, 1402 16:01 Asia/Kabul
  • لاوروف: گروههای ضد طالبان برای صلح در افغانستان قدم بردارند
    لاوروف: گروههای ضد طالبان برای صلح در افغانستان قدم بردارند

وزیر خارجه روسیه گفت: حامد کرزی و عبدالله‌ عبدالله در کابل می‌خواهند در بازگرداندن افغانستان به مسیر اصلی کمک کنند.

به گزارش رادیو دری؛ سرگئی لاوروف در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک از کسانی‌ که در میان نیروهای ضدطالبان نفوذ دارند، خواست که جبهه های مخالف را به گفتگوی صلح‌آمیز تشویق کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه  جبهه‌های مقاومت ضد طالبان که عمدتاً در شمال افغانستان فعال‌ هستند  تمایلی برای گفتگو با طالبان نشان نمی دهند، اما باید در این زمینه تلاش شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین بار دیگر بر تشکیل یک حکومت فراگیر سیاسی و مذهبی در افغانستان تاکید و تصریح کرد:  مسکو حکومت طالبان را به دلیل نقض تعهدات این گروه در قبال حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و نیز تشکیل حکومت فراگیر به رسمیت نمی‌شناسد.

لاوروف اضافه کرد: همه نیروهای دخیل در حکومت طالبان، طالب هستند و این حکومت سایر گروه‌های قومی و مذهبی مانند هزاره‌ها، تاجیک‌ها و ازبک‌ها را شامل نمی‌شود.

وزیر خارجه روسیه چندی پیش با تکرار همین مواضع در قبال حکومت طالبان، از این گروه خواسته بود سایر جریان های سیاسی را نیز در ساختار قدرت بپذیرد.

حکومت طالبان پس از روی کار آمدن در افغانستان برای تشکیل حکومتی همه شمول از سوی جامعه جهانی تحت فشار بوده، اما بی توجه به این خواسته ها همواره مدعی شده است که حکومت فعلی این گروه به اندازه کافی فراگیر است.

مجاهد: طالبان به هیچ کس وعده تشکیل حکومت فراگیر نداده است

لاوروف: طالبان همه جریان‌های سیاسی را در قدرت بپذیرند

کلیدواژه