دلو 09, 1402 08:53 Asia/Kabul
  • طالبان: استخراج نفت از آمودریا تا دو هزار تُن افزایش می‌یابد
    طالبان: استخراج نفت از آمودریا تا دو هزار تُن افزایش می‌یابد

طالبان از ساخت ذخیره گاه‌های نفت با ظرفیت ۶هزار تُن، ایجاد کارخانه تصفیه نفت و حفر ۲۲ حلقه چاه جدید در حوزه آمودریا در سال ۲۰۲۴ خبر داد.

به گزارش رادیو دری، وزارت معادن و پترولیم طالبان روز یکشنبه (۸ دلو)، در شبکه ایکس از دیدار رئیس شرکت چینایی افچین با شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان خبر داد.

به گفته‌ این وزارت، رئیس افچین ساخت کارخانه تصفیه نفت، سروی ساحات ۱۳۰۰ کیلومترمربع، ترمیم ۲ حلقه چاه غیرفعال و حفر ۲۲ حلقه چاه جدید را جز برنامه کاری این شرکت در سال ۲۰۲۴ عنوان کرده است.

شرکت چینی افچین هم اکنون ذخیره‌گاه نفت به ظرفیت ۴۰۰۰ تن را در اختیار داشته و قرار است ذخیره‌گاه‌های نفتی جدید با ظرفیت ۶۰۰۰ تن در ساحه قشقری و ساحات را بسازد.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان بر استخدام متخصصان افغان تاکید کرده و گفته در صورت عدم موجودیت متخصصان مذکور در افغانستان، این شرکت می‌تواند اتباع خارجی را استخدام کند.

پیش از این نشریه بلومبرگ در ماه قوس سال جاری با نشر گزارشی در مورد تولید نفت خام از سوی یک شرکت چینی دیگر نوشت که شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی سین‌کیانگ چین تولید نفت خام در افغانستان را سه برابر افزایش داده است.

به گفته‌ سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان، افغانستان با ضرورت ۵۰ هزار بشکه در روز، در حال حاضر تقریباً تمام سوخت مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه مثل ایران و ازبکستان وارد می‌کند.

طالبان مدعی است که حفر چاه‌های جدید، سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دالر عواید برای طالبان در پی خواهد داشت.

استخراج نفت خام شرکت چینی در افغانستان سه برابر شده است

کلیدواژه