جدی 11, 1395 10:54 Asia/Kabul

با آنکه روز جهانی سینما در بسیاری از نقاط دنیا با شکوه خاص گرامی‌ داشته شد، اما این روز در ولایت هرات به عنوان قطب فرهنگی افغانستان تجلیل نشد زیرا این ولایت اصلا سینما ندارد! و سینماگران هم با مشکلات و چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شماری از سینما گران در هرات میگویندعدم توجه حکومت و نبود سینما در این ولایت با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر باعث شده است تا هنر هفتم در شهر فرهنگی هرات به دست فراموشی سپرده‌ شود.

هرات پایتخت فرهنگی افغانستان که روزگاری دارای یکی از سینماهای بزرگ کشور بود اکنون سینما ندارد.

نبود این مرکز باعث شده تا بسیاری از آثار هنری سینماگران از نمایش باز ماند و سرانجام از ادامه‌ کارهای فرهنگی دست بردارند.

این ولایت تا قبل از دوره‌ حکمروایی طالبان دارای سینما بوده است اما همزمان با ورود افراد این گروه به هرات ، ساختمان سینمای هرات که از قدمت تاریخی نیز برخوردار بود توسط طالبان ویران شد.

پس از 15 سال از نظام کنونی تا هنوز برای شهر فرهنگی هرات سینمایی ساخته نشده‌ است.

همین مسئله باعث کم‌رنگ شدن هنرسینماگری در این ولایت شده‌است.

«شکیب» یکی از کارگردانان فیلم‌های سینمایی با انتقاد از بی‌توجهی دولت افغانستان به این امر تاکید کرد، در کنار این بی‌توجهی‌ها مشکلات اقتصادی و افزایش ناامنی‌ها نیز باعث از بین رفتن این هنر شده‌ است.

«نیما» دیگر سینماگر هراتی بر این باور است که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود چراغ هنر در غرب افغانستان خاموش خواهد شد.

وی اظهار داشت، نبود سینما در این ولایت باعث شده تا بسیاری از آثار هنری که مصارف فراوانی برداشته و با هزاران سختی آماده شده‌است بیننده‌ای نداشته‌ باشد و دلیلی برای دل‌سردی هنرمندان و سینما گران باشد.

با اینکه در یک دهه‌ اخیر سینما درافغانستان جان دوباره‌ ای گرفته است اما این هنر در ولایت هرات چندان رونقی نداشته‌ است.

از سوی دیگر مسئولان در اداره‌ اطلاعات و فرهنگ میگویند، تلاش‌ها برای ساخت یک سالن سینما در شهر هرات جریان دارد.

«جاوید ضرغام» آمر فرهنگ و هنر ولایت هرات در این باره به خبرنگار ما میگوید ، به دلیل برطرف کردن مشکلات سینماگران،کارهای زیربنایی را روی دست دارند.

در همین حال کارشناسان فرهنگی درافغانستان نبود سینما در کلان‌ شهرهای این کشور را فاجعه بار میخوانند و تاکید دارند 60 سال قبل از امروز ولایت هرات با همان فرهنگ غنی و قدامت تاریخی دارای یکی از باشکوه‌ترین سالن‌های سینمای افغانستان بود.

جزئیات این موضوع در گزارش همکارمان عالمی موجود است.