دلو 13, 1402 16:40 Asia/Kabul
  • آمریکا در حال بررسی حضور دیپلماتیک در افغانستان؟
    آمریکا در حال بررسی حضور دیپلماتیک در افغانستان؟

بر اساس سند تازه نشر شده وزارت امور خارجه امریکا، واشنگتن امکان حضور دوباره‌ دیپلماتیک در افغانستان در سطح کنسولی بدون به‌ رسمیت شناختن حکومت طالبان را بررسی می کند.

به گزارش رادیو دری، صدای امریکا روز جمعه ۱۳ دلو به نقل از این سند گزارش داده است که واشنگتن قرار است این موضوع را امکان‌سنجی کند که چطور می‌تواند خدمات کنسولی‌ خود را بدون به‌رسمیت‌شناختن طالبان در افغانستان دوباره آغاز کند.

این رسانه نوشته که راهبرد جدید وزارت امور خارجه امریکا برای افغانستان در اکتبر ۲۰۲۳ به تصویب رسیده و در آن ضمن حمایت از دسترسی به خدمات کنسولی، بر نیاز روابط دوجانبه تاکید شده است.

این رسانه در ادامه گزارش خود آورده است که راهبرد جدید امریکا حوزه‌های «مبارزه با تروریسم، کمک اقتصادی، ارتباط محلی و خدمات کنسولی به شهروندان امریکایی در داخل افغانستان و کمک به شهروندان افغان که قصد مهاجرت به امریکا دارند» را شامل می‌شود.

در این سند همچنین تاکید شده که آمریکا به صحبت درباره حقوق اساسی مردم افغانستان، به ویژه حقوق زنان و دختران ادامه خواهد داد.

با این وصف، سند وزارت خارجه آمریکا می‌تواند نشانی از تغییر احتمالی سیاست واشنگتن در قبال طالبان باشد که اهداف امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارد.

نخستین بار است که امریکا چنین راهبردی را برای تعامل با افغانستان زیر تسلط طالبان به بررسی می‌گیرد.

آمریکا در حالی محتاطانه امکان حضور دوباره دیپلماتیک در افغانستان در سطح کنسولی را بررسی می‌کند که به تازگی‌ چین نیز با پذیرفتن اعتمادنامه سفیر طالبان و معرفی سفیر خود به کابل، گام‌هایی را در مسیر ارتباط سیاسی با حکومت سرپرست افغانستان برداشته است.

تاکنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

عصبانیت آمریکا از پیشگامی چینی‌ها در روابط با طالبان

کلیدواژه