جدی 11, 1395 11:13 Asia/Kabul
  • ادامه اعتراضات جنبش روشنایی در بامیان افغانستان

جنبش روشنایی در ولایت بامیان افغانستان با برگزاری تظاهرات گسترده ضمن اعتراض به افزایش  قیمت برق از دولت این کشور و جامعه جهانی خواست  خطوط انتقال برق ترکمنستان به افغانستان از مسیر بامیان عبور کند .معترضان هشدار دادند ، اگر دولت به خواسته‌های آنها توجه نکند و قیمت برق کاهش نیابد، از این پس هزینه قبوض و مالیات برق را پرداخت نخواهند کرد.تظاهرات‌کنندگان برای برآورده‌ شدن خواسته‌هایشان  یک هفته به دولت افغانستان مهلت دادند .

جنبش روشنایی مرکب از شماری از چهره های سیاسی و فعالان مدنی است  که به انتقال خطوط برق وارداتی از ترکمنستان از مسیر سالنگ معترضند.حامیان این جنبش ،انتقال برق از مسیر بامیان را خواستار هستند .
درخواست اعضای جنبش روشنایی در این خصوص در حالی مجددا مطرح می‌شود که دولت وحدت ملی افغانستان همچنان بر موضع خود در قبال انتقال برق ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ تأکید دارد.

بزرگترین اعتراض جنبش روشنایی اخیرا در منطقه "دهمزنگ"  کابل با حمله تروریستی داعش رو برو شد که طی آن بیش از 90 تن کشته و 300 نفر دیگر زخمی شدند.

دولت افغانستان اعلام کرده است که مسیر سالنگ دارای مزایای بیشتری نسبت به مسیر بامیان است و برای کاستن از اعتراضهای عمومی وعده داده  است یک خطوط برق به بامیان نیز کشیده شود  تا مردم منطقه از آن بهره مند شوند .در همین زمینه تفاهمنامه اجرای آن بین شرکت «برشنا» و بانک توسعه آسیا در ارگ ریاست جمهوری افغانستان  امضا شده است و گفته می شود کار ساخت خط انتقال برق 220 مگاواتی دوشی ـ بامیان به زودی آغاز خواهد شد و قرار است تا بیش از سه و نیم سال تکمیل شود.

این در حالی است که  جنبش روشنایی افغانستان این وعده را  تبلیغاتی خوانده و اعلام کرده است  توافقنامه انتقال برق از «دوشی» تا «بامیان» از نظر حقوقی ضمانت اجرایی ندارد. از اینرو ادامه اعتراض جنبش روشنایی به افزایش قیمت برق و انتقال خطوط برق از سالنگ نشان می دهد که مردم بامیان  همچنان در مورد اجرای این توافقنامه و ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺭﻓﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﮐﺰﯼ از سوی دولت وحدت ملی افغانستان تردید دارند . علاوه براین از دیدگاه این جنبش ساخت خطوط انتقال برق 220 مگاواتی ﮐﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺤﻘﻖ در نهایت 20 ﻫﺰﺍﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﻣﯿﺎﻥ ﺑﺮﻕرسانی می‌کند، ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ مناطق مرکزی افغانستان تأثیر چندانی ندارد .

این در حالی است که این مناطق از نظر توسعه ای بسیار عقب مانده و فقیر ترین ولایات افغانستان محسوب میشوند.از اینرو مردم بامیان امیدوار بودند با عبور خطوط انتقال برق وارداتی از ترکمنستان از بامیان ،این منطقه نیز از نظر اقتصادی و رفاه عمومی متحول شود .

عمده صنایع مردم ولایت بامیان صنایع دستی و کار زراعت است و به دلیل نبود برق هیچ کارخانه ای در این ولایت ایجاد نشده است .این در حالی است که بامیان یکی ازولایات سرشارازمعادن مختلف همچون آهن  است که در صورت وجود برق و استخراج این معادن می تواند نه تنها اقتصاد محلی بامیان بلکه در سطح کلان اقتصاد ملی را دگرگون کند .
جنبش روشنایی در حالی به عملکرد و تصمیم دولت افغانستان در مورد تغییر مسیر انتقال برق وارداتی از ترکمنستان از بامیان به سالنگ اعتراض دارد که هنوز عاملان حمله تروریستی اخیر به تظاهرات هزاره ها در کابل دستگیر و مجازات نشده اند .

 رییس جمهور افغانستان به منظور کاهش اعتراضها بخصوص پس از حمله تروریستی به هزاره ها محل وقوع حمله را به نام "میدان شهدای جنبش روشنایی»نام گذاری کرد.

این نامگذاری هر چند از خواسته های تظاهرکنندگان بود اما همه خواسته آنان نبوده است .


 

کلیدواژه