دلو 14, 1402 15:08 Asia/Kabul

در روزهای اخیر نوسانات نرخ ارز در بازارهای هرات سبب افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو در این ولایت شده است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، طی یک هفته گذشته نرخ هر یک دلار آمریکایی در بازار صرافی‌های هرات در برابر افغانی حداقل پنج واحد افزایش داشته است.

بازاریان هرات می گویند این تحولات نرخ ارز نگرانی‌ها از افزایش بهای مواد اولیه زندگی مردم را نیز بیشتر کرده است.

فروشندگان مواد غذایی در هرات با اشاره بر اینکه قیمت یک کیسه آرد 50 کیلویی طی یک هفته گذشته از هزار و 300 افغانی به هزار و 500 افغانی افزایش یافته، می گویند: 10 لیتر روغن هم‌اکنون 800 افغانی به فروش می رسد و به دلیل نوسانات نرخ ارز هر کیلوگرم غلات تا 50 افغانی افزایش قیمت داشته است.

در همین حال شماری از شهروندان هرات که برای تهیه مایحتاج زندگی به بازار آمده اند می گویند نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت ها دارد و باید مسئولان محلی بازار ارز را کنترل کنند.

مردم تاکید می کنند که وضعیت اقتصادی شهروندان به شدت نامناسب است و بسیاری از خانواده ها حتی نمی توانند نان تهیه کنند.

شهروندان ضمن گلایه از بی توجهی مسئولان نسبت به تحولات قیمت مواد غذایی در بازار هرات تاکید دارند: اگر برنامه ریزی دقیقی برای کنترل این اوضاع روی دست گرفته نشود خیلی از خانواده ها به بحران غذایی و سوءتغذیه دچار خواهند شد.

از سوی دیگر صرافان ولایت هرات می گویند نوسانات ارزهای خارجی آنان را نیز متضرر کرده و بازار تبادلات ارز را بر هم ریخته است.

آنان تزریق دلار در بازار صرافی های کابل را کافی ندانسته و تاکید دارند که مقام های بانک مرکزی در سایر ولایت های افغانستان دلار لیلام نمایند.

غلام محمد سهرابی رئیس اتحادیه صرافان ولایت هرات خاطرنشان کرد: بارها این مشکلات به گوش مسئولان محلی و مرکزی کشور رسانده شده است.

کارشناسان اقتصادی در هرات می گویند در سال 2023 میلادی ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی بیشتر از 26 درصد افزایش داشته است.

برای ثابت ماندن نرخ اقلام ضروری در افغانستان، دولت باید از نوسانات نرخ ارز جلوگیری کند