دلو 24, 1402 08:55 Asia/Kabul

احسان الله ناصح معاون علمی دانشگاه ننگرهار گفت: تاثیرات منفی تغییر اقلیم مرز و جغرافیا ندارد و جهان نباید با تغییر اقلیم برخورد سیاسی کند.

به گزارش آصف شینواری خبرنگار رادیو دری، کنفرانس بین المللی اقلیم که به ابتکار دانشگاه ننگرهار دو روز قبل در شهر جلال آباد آغاز شده بود به روز دوشنبه در پارک تفریحی ناکامورا به کار خود پایان داد.

 

احسان الله ناصح معاون علمی دانشگاه ننگرهار در سخنرانی اش در این مراسم گفت: افغانستان در بین کشور هایی است که در تغییر اقلیم نقش ندارد اما از تاثیرات منفی آن متضرر شده است.

 

خانم فوجیتا یکی از همکاران داکتر ناکامورا هم در این مراسم گفت: ناکامورا برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست در افغانستان برنامه های مختلفی داشت و اکنون شما جایی قرار دارید که یک زمان دشت سوزان بود اما در نتیجه تلاش ده ساله ناکامورا حالا به یک منطقه سرسبز و تفریحی مبدل شده است.

 

یکتن از پژوهشگران اشتراک کننده خارجی هم در صحبت هایش گفت: پیام مردم افغانستان را در خصوص جلوگیری از تغییر اقلیم و ضررهایی که به مردم این کشور رسیده است  به جهانیان می رساند.

وی از مردم و حکومت طالبان خواست که برای مهارساختن آب و جلوگیری از الودگی محیط زیست اگاهی عمومی را از کودکان آغاز و تا بزرگسالان برساند.

بر اساس معلومات رهبری دانشگاه ننگرهار در کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم یکصد و چهل مقاله علمی و پژوهشی  از جانب اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی ارایه شد که یک طرح جامع از این مقالات توسط یک کمیته ویژه علمی ساخته و برای تطبیق به ادارات مربوط حکومتی فرستاده می شود.

همچنان این طرح جامع از طریق وزارت خارجه طالبان با سازمان ملل متحد و جامعه جهانی نیز شریک ساخته خواهد شد.

کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در دانشگاه ننگرهار برگزار شد

کلیدواژه