دلو 24, 1402 12:41 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: منافع افغانستان با مصالح کشورهای منطقه‌ گره خورده است
    کاظمی قمی: منافع افغانستان با مصالح کشورهای منطقه‌ گره خورده است

سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، گفت: جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت، به دلیل گره خوردن منافع افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه، از "نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ ای افغانستان" حمایت کنند.

به گزارش رادیو دری، در آستانه برگزاری نشست دوحه با موضوع افغانستان به میزبانی سازمان ملل، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل، گفت: امروز بیش از هر زمانی، کشورهای همسایه و منطقه بدنبال این هستند که در همکاری و تعامل با کابل، به ثبات افغانستان کمک کنند و شرایطی را به وجود بیاورند که دوره سازندگی در این کشور آغاز شود.

کاظمی قمی گفت: درحال حاضر رسیدن به بیشترین سطح همگرایی و تامین منافع میان افغانستان و کشورهای منطقه در اولویت کشورهای همسایه و منطقه قرار دارد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان اظهار داشت: قطعاً جامعه جهانی می‌تواند نقش سازنده‌ی را در بهبود شرایط افغانستان داشته باشند و بر این اساس هر ابتکاری در سطح بین‌المللی و جهانی که نقش مثبت و سازنده‌ در بهبود شرایط افغانستان ایفا کند، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

این دیپلمات ایرانی با اشاره به نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان خاطرنشان کرد: ما چند روز قبل شاهد اولین نشست گروه تماس منطقه‌ ای بودیم و در این نشست کشورهای همسایه و منطقه برای کمک جهت بهبود شرایط افغانستان اعلام آمادگی کردند.

این مقام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه جامعه جهانی، سازمان ملل و شورای امنیت باید از "نشست ابتکار همکاری منطقه‌ی افغانستان" حمایت کنند، تصریح کرد: امروز مصالح و منافع افغانستان با مصالح کشورهای منطقه‌ و همسایگان گره خورده است.

وی افزود: امیدواریم که در نشست دوحه که با حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد، گفت‌گوهای سازنده و توافقات خوبی صورت گیرد و به بهبود وضعیت افغانستان کمک کند.

 "نشست ابتکار همکاری منطقه‌ ای افغانستان" در روز نهم بهمن ماه جاری و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان ۱۱ کشور جهان از جمله ایران، چین، روسیه، پاکستان و چند کشور مهم منطقه و همسایه افغانستان در کابل برگزار شد و شرکت کنندگان بر محور بودن موقف دولت سرپرست افغانستان در نشست دوحه تاکید کردند.

بررسی نشست گروه تماس منطقه ای در مورد افغانستان

کلیدواژه