دلو 28, 1402 19:04 Asia/Kabul
  • مجاهد: یوناما موضوع ترس زنان را بزرگنمایی می‌کند
    مجاهد: یوناما موضوع ترس زنان را بزرگنمایی می‌کند

سخنگوی حکومت طالبان گزارش سازمان ملل متحد درباره ترس زنان افغانستان از آزار و اذیت طالبان را رد کرد و آن را بزرگنمایی خواند.

به گزارش رادیو دری، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت: «ما در عمل هیچ چیزی را نمی‌بینیم. شما در کابل هستید می‌بینید در هیچ جا و هیچ روزی بازداشت نداریم.»

سخنگوی طالبان گزارش‌های منتشر شده و گزارش اخیر یوناما درباره ترس زنان از بیرون شدن از خانه‌هایشان را تبلیغات خواند و گفت: «حلقاتی بیرونی وظیفه گرفته‌اند و همچون موضوعات را بزرگنمایی می‌کنند.»

او این گزارش‌ها و «حلقات» را سبب تشویش مردم خواند و افزود: «بارها رده کرده‌ایم و مکررا می‌گویم که هیچ بازداشتی صورت نگرفته است.»

با این حال سخنگوی طالبان اذعان کرد که بازداشت زنان صحت دارد اما به گفته او این اقدامات‌ تنها یک روز بوده و گروهی از زنان پولیس طالبان موظف شده بودند این ماموریت را انجام دهند.

مجاهد افزود: زنانی که بازداشت شده بودند «برایشان توصیه‌هایی شده و بعد از دو ساعت آزاد شدند و هیچ زندانی در این بخش نداریم.»

در حالی که در روزهای گذشته گزارش‌های مستند از کابل و برخی ولایات دیگر درباره اقدام طالبان به بازداشت زنان به بهانه حجاب منتشر می‌شد، مجاهد گفت: «نه کدام پولیسی موظف شده که خانم‌ها را بگیرد و نه هم کدام تخطی وجود دارد.»

اما دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان،‌ یوناما، در گزارش مفصلی که روز جمعه منتشر کرد گفت که ۷۰ درصد زنان به‌ دلیل فرمان‌های طالبان درباره لباس و نحوه پوشش زنان و لزوم همراهی مردان، می‌ترسند یا احساس امنیت نمی‌کنند.

این گزارش در آستانه اجلاس بین‌المللی به رهبری سازمان ملل متحد در دوحه قطر منتشر شد که قرار است در آن نمایندگان ویژه کشورها و اعضای این سازمان درباره افغانستان و نحوه تعامل با طالبان گفت‌وگو کنند.

نظرسنجی: حدود 70 درصد زنان افغانستانی با شناسایی رسمی طالبان مخالفند

کلیدواژه