حوت 08, 1402 12:49 Asia/Kabul
  • بندر چابهار ایران جایگزین مناسبی برای بندر کراچی پاکستان است

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: در صورت حل مسایل موجود بندر چابهار ایران جایگزین مناسبی برای بندر کراچی پاکستان است.

خانجان الکوزی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: در صورتی که هزینه های استفاده از بندر چابهار کاهش یابد و موضوع تحریم های جمهوری اسلامی ایران حداقل در رابطه با کالاهای تاجران افغانستانی در چابهار حل شود بندر چابهار به عنوان یک گزینه مناسب برای افغانستانی ها مطرح است.

وی افزود: هر بندر و گمرک برای افغانستان و واردات و صادرات این کشور اهمیت و سود خاص خود را دارد، افغانستان بخشی از تجارت خود را از طریق گذرگاه ها انجام می دهد و بخشی را هم از طریق بندرهایی که به دریاهای آزاد راه دارند مانند بندر کراچی، بندر عباس و بندر چابهار اما در این اواخر دولت پاکستان محدودیت هایی را برای تاجران افغانستانی در بندر کراچی وضع کرده و مشکلاتی را برای آن ها به وجود آورده است.

این فعال اقتصادی افغانستانی تصریح کرد: پاکستان کالاهای وارداتی تاجران افغانستانی را به سه بخش تقسیم کرده که یک بخش را ممنوع اعلام کرده در حالی که کالاهای غیر قانونی نیستند و این تاجران افغان را بسیار متضرر کرده است. از یک بخش دیگر تعرفه گمرکی مطالبه می کند در حالیکه این کالاها ترانزیتی است و تاجران باید تعرفه گمرکی را به دولت خود بپردازند. برای بخش دیگر هم ضمانت های مالی بسیار هنگفت مطالبه می کند که این هم برای تاجران افغان سنگین تمام می شود و ناگزیر از یافتن مسیرهای جایگزین هستند.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان عنوان کرد: این به ضرر اقتصاد خود پاکستان هم می باشد، بخش خصوصی پاکستان خواستار چنین چیزی نیست اما دولت پاکستان مسایل سیاسی و امنیتی را به مسایل اقتصادی هم ربط داده است، به این ترتیب تاجران افغانستانی باید به راه های جایگزین فکر کنند که نزدیکترین مسیر هم برای آنان بندر چابهار ایران است،

به گفته الکوزی تاجران افغان سالانه حدود یک میلیارد دالر مواد معدنی، میوه و سبزی به خود پاکستان صادر می کنند، به ویژه میوه و سبزی افغانستان به پاکستان و آسیای جنوبی صادر می شود که مسیر آسیای جنوبی از هند می گذرد و با فعال شدن بیشتر بندر چابهار و همکاری های ایران و هند، این بندر می تواند جایگزین بندر کراچی برای واردات و صادرات کالاهای تاجران افغانستانی شود.

این تاجر افغان یاد آور شد که مسایلی در رابطه با بندر چابهار هم وجود دارد که از جمله هزینه بالای استفاده از آن برای انتقال کالا است که اگر حل نشود استفاده از این مسیر برای تاجران افغانستانی گران تمام می شود، مساله دیگر تحریم های جمهوری اسلامی ایران است که باید تلاش شود این مسایل حل شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که کشورهای منطقه مانند هند تلاش کنند که تحریم های بندر چابهار حداقل در رابطه با مال التجاره افغانستانی ها برداشته شود تاجران افغان به راحتی می توانند کالاهای خود را از نقاط مختلف جهان به مقصد بندر چابهار در کشتی ها بار بزنند ضمن اینکه حکومت طالبان هم به فعال تر شدن بندر چابهار برای افغانستان علاقه مند است، با تاجران افغانستانی صحبت شده که با توجه به وجود مشکلات در بندر کراچی از این پس بندر چابهار را جایگزین آن بندر کنند.

 

کلیدواژه