حوت 08, 1402 16:38 Asia/Kabul
  • محقق: طالبان جز مذهب حنفی هیچ گروه دیگری را قبول ندارد
    محقق: طالبان جز مذهب حنفی هیچ گروه دیگری را قبول ندارد

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان تصریح کرد: از نظر مبنایی با علمای شیعه‌ای که در افغانستان مانده‌اند و از طالبان درخواست رسمیت دارند موافق نیست، زیرا طالبان به جز مذهب حنفی و گروه خود هیچ‌کسی دیگر را قبول ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ محمد محقق در مصاحبه با رسانه‌ها، درخواست شورای علمای شیعه از طالبان برای شناسایی مذهب شیعه را به «سیب خواستن از بید» تشبیه کرد و افزود: با توجه به باورهای طالبان، درخواست شیعیان از طالبان برای مشارکت هیچ معنایی ندارد.

وی اظهار کرد: در گذشته کسی نمی‌توانست شیعیان را در قضایای افغانستان نادیده بگیرد، اما همین‌که طالبان با دسیسه خارجی بر افغانستان مسلط شدند، مذهب جعفری و مشارکت‌شان نادیده گرفته شد.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان همچنین گفت: بحث ما با طالبان فعلا در چارچوب مذاکرات سیاسی است، اما گزینه اقدام نظامی نیز همچنان محفوظ است.

محقق تاکید کرد: اگر مسائل از هیچ راه مسالمت‌آمیزی حل نشد، اقدام نظامی بررسی می‌شود.

شورای علمای شیعه افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان، از این گروه خواسته است مذهب جعفری را در افغانستان به رسمیت بشناسد.

امکان مشارکت شیعیان در عرصه‌های سیاسی، رسیدگی به پرونده‌های قضایی شیعیان مطابق فقه جعفری و آموزش فقه و عقاید شیعه در مکاتب و دانشگاه‌ها به دانش‌آموزان و دانشجویان شیعه از دیگر درخواست‌های شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان در دو سال گذشته بوده است.

با این حال، سیدحسین عالمی بلخی عضو ارشد شورای علمای شیعه افغا‌نستان در یک سخنرانی در کابل اذعان کرده است که طالبان در نزدیک به سه سال گذشته به خواسته‌های شیعیان این کشور پاسخ مثبت نداده‌اند‌.

سازمان ملل: خشونت علیه شیعیان در افغانستان افزایش یافته است

رهبر طالبان، شورای علمای ولایات را بدون حضور روحانیان شیعه تشکیل داد

عالمی بلخی: طالبان به خواسته‌های شیعیان پاسخ مثبت نداده‌اند

کلیدواژه