حوت 10, 1402 17:59 Asia/Kabul
  • سخنگوی طالبان: آمریکا از توافق دوحه تخطی کرده است
    سخنگوی طالبان: آمریکا از توافق دوحه تخطی کرده است

سخنگوی حکومت طالبان، آمریکا را به تجاوز از توافقنامه دوحه متهم و تصریح کرد: تحریم‌های اقتصادی و حفظ فهرست سیاه از مهمترین موارد نقض عهد دولت واشنگتن در قبال این توافق است.

به گزارش رادیو دری، ذبیح الله مجاهد روز پنجشنبه همزمان با چهار سالگی امضای توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه طالبان گفت: در حالی که در توافقنامه دوحه ذکر شده است که نام سران طالبان  باید از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شود، این فهرست همچنان موجود است.

سخنگوی حکومت طالبان، آمریکا را مانع به رسمیت شناختن حکومت این گروه از سوی جامعه جهانی دانست و اضافه کرد: آمریکا همچنین وعده داده بود در بازسازی افغانستان سهمی بر عهده می‌گیرد، در حالی که چنین نشده است.

ذبیح الله مجاهد در ادامه درباره دستاورد‌های اقتصادی طالبان در حدود سه سال گذشته افزود: با امضای توافقنامه دوحه، زمینه اخراج نظامیان خارجی از افغانستان و تشکیل حکومت اسلامی فراهم شد، افغان‌ها در تصمیم گیری‌های خود مستقل شدند و جنگ و خونریزی در این کشور متوقف و صلح برقرار شد.

توافقنامه دوحه  29 فوریه 2020 میان ملاعبدالغنی برادر معاون فعلی کابینه حکومت طالبان و زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وقت آمریکا در امور افغانستان به امضا رسید.

خروج کامل نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان تا چهارده ماه بعد از امضای توافقنامه دوحه، آغاز مذاکرات صلح میان افغان‌ها، آزادی پنج هزار زندانی طالبان، خارج شدن نام سران این گروه از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد، متعهد شدن طالبان به جلوگیری از تحرکات گروه‌های تروریستی ضد آمریکا و متحدانش و مشارکت و همکاری واشنگتن در امور بازسازی افغانستان، از مهمترین مواد توافقنامه دوحه است.

استانکزی: آمریکا توافقنامه دوحه را نقض کرده است

کاخ سفید: طالبان به توافق دوحه عمل نکرده است

کلیدواژه