حوت 16, 1402 14:50 Asia/Kabul
  • گوترش: طالبان در حکومتداری دچار اختلافات درونی است
    گوترش: طالبان در حکومتداری دچار اختلافات درونی است

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش سه ماهه‌اش از وضعیت افغانستان، از اختلافات درونی در حکومت طالبان خبر داده است.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش که روز چهارشنبه ۱۶ حوت منتشر شد، آورده است: حکومت طالبان از زمان قدرت گرفتن دوباره در افغانستان، در «موارد اساسی حکومت‌داری» با اختلافات درونی مواجه بوده است.

وی افزوده است که در حکومت طالبان در بخش فراگیر ساختن نهادها و فرایندهای تصمیم‌گیری تا کنون هیچ پیشرفتی به‌دست نیامده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود همچنان تأکید کرده است که ادامه طرح و اجرای سیاست‌های طالبان که حقوق زنان و مردان‌ افغانستان را نقض می‌کند، هشداردهنده است.

او از طالبان خواسته تا مجازات بدنی را که مغایر تعهدات افغانستان در قبال کنوانسیون ملل متحد علیه شکنجه است، متوقف کنند.

در بیش‌ از دو سال و نیم گذشته همواره گزارش‌هایی از اختلافات میان‌گروهی طالبان منتشر شده است.

در آخرین مورد، سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان در یک گردهمایی در ولایت خوست، حلقه رهبری این گروه را به «انحصار قدرت» متهم کرد و گفت که وضعیت کنونی «قابل تحمل» نیست.

از سوی دیگر، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به فعالیت‌های نظامی مخالفان طالبان نیز گفته است که نیروهای موسوم به جبهه آزادی افغانستان از اول نوامبر ۲۰۲۳ تا دهم جنوری سال روان، ۲۴ حمله تاییدشده علیه طالبان انجام داده‌اند.

به گفته گوترش، گروه مخالف موسوم به جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز بیش‌ترین فعالیت را در پروان داشته اما هیچ حمله‌ای در پایگاه سنتی‌اش یعنی در پنجشیر انجام نداده است.

وی در گزارش خود ارزیابی توانایی‌های نیروهای نظامی ضدطالبان را «دشوار» خوانده و گفته است که بسیاری ادعاهای مربوط به حملات آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، قابل تایید نبوده است.

با این حال، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده است که مخالفان مسلح طالبان هیچ چالش سرزمینی برای این گروه ایجاد نکرده‌اند.

افزایش نگرانی‌ها از وضعیت حقوق بشر در افغانستان