حوت 16, 1402 17:18 Asia/Kabul
  • گزارش سازمان ملل متحد از افزایش مدارس دینی در افغانستان
    گزارش سازمان ملل متحد از افزایش مدارس دینی در افغانستان

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش سه ماهه خود از اوضاع افغانستان می گوید از زمان تسلط دوباره طالبان تعداد مدارس دینی و استخدام معلمان افزایش چشمگیر یافته است.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش سه ماهه‌اش درباره وضعیت افغانستان گفته است طالبان به ایجاد مدرسه‌های دینی تازه ادامه داده‌اند که بیش‌تر دانش‌آموزان آن پسران هستند.

بر بنیاد این گزارش، شمار مدرسه‌های ایجاد شده توسط طالبان در کشور به بیش از هفت‌هزار باب رسیده است.

در گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است که در سه ماه گذشته، طالبان هفت مدرسه جدید به شمول یک مدرسه دینی برای دختران ایجاد کرده‌اند که به این ترتیب شمار مدرسه‌ها به شش هزار و ۸۳۶ مدرسه برای پسران و ۳۸۰ مدرسه برای دختران رسیده است.

در این گزارش آمده است که از ۱۰ آبان تا ۱۵ دلو حداقل دوهزار و ۴۶۴ نفر از مدرسه‌های طالبان فارغ التحصیل شده‌اند و از این میان، نخستین بار ۱۲۸ دختر نیز از این مدرسه‌ها فارغ شده‌اند.

بنابر گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، طالبان بر استخدام عالمان دین برای تدریس در مدرسه‌ها تاکید کرده‌اند به طوری که رهبر این گروه در میزان ۱۴۰۲ دستور استخدام ۱۰۰ هزار استاد مدرسه را تا پایان سال گذشته میلادی، صادر کرد.

تا ۹ جدی طالبان تنها در قندهار ۹ هزار استاد مدرسه را استخدام کردند و استخدام استادان در ولایت‌های دیگر، هم‌چنان ادامه دارد.

همچنین در این گزارش آمده است در ۶ دلو سال جاری همه ریاست‌های معارف در ولایت‌های افغانستان موظف شده اند تا در مضامین آموزشی برای سال آینده خورشیدی، تغییراتی وارد کنند و مضمون‌های اسلامی را بر دیگر مضمون‌ها اولویت دهند.

بربنیاد این دستورالعمل، مضمون‌هایی مانند آموزش مدنی، خوشنویسی، مهارت‌های زندگی و زبان‌های خارجی -غیر از عربی- باید کاهش یابد و یا حذف شود و در عوض، مضمون‌های اسلامی افزایش یابد.

گوترش: طالبان در حکومتداری دچار اختلافات درونی است

کلیدواژه