حوت 17, 1402 14:13 Asia/Kabul
  • روسیه: برقراری صلح پایدار در افغانستان بدون تعامل با طالبان ممکن نیست
    روسیه: برقراری صلح پایدار در افغانستان بدون تعامل با طالبان ممکن نیست

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار داشت هیچ جایگزینی برای تعامل سازنده با طالبان جهت برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان وجود ندارد.

به گزارش رادیو دری، آنا اوستیگنیوا معاون نماینده دائم روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان گفت: پس از 20 سال وابستگی کامل به کمک‌های بین‌المللی، افغانستان در وضعیت قحطی مالی و تحت تحریم‌های یکجانبه بی‌سابقه در فاصله یک قدمی فروپاشی انسانی و اقتصادی قرار گرفت. با این حال، بر خلاف پیش‌بینی‌ها و انتظارات بدبینانه همکاران غربی ما، افغانستان نه به یک جنگ داخلی دیگر نیفتاد و نه به یک «سیاه چاله» تبدیل شد.

وی افزود: ما متقاعد شده‌ایم در قضیه افغانستان هیچ جایگزینی برای رویکرد واقع‌بینانه و جامع در قبال این کشور بر اساس تحلیل عینی و ارزیابی متوازن از وضعیت، وجود ندارد.

این دیپلمات روس تأکید کرد که رویکرد واقع بینانه، هم متضمن مشارکت سازنده جامعه بین‌المللی (با توجه به نیازهای افغان‌ها) و هم شامل گفت وگوی عمل‌گرایانه با مقامات بالفعل در مورد طیف وسیعی از مشکلات فوری، بدون فشار یا باج‌گیری است.

اوستیگنیوا صلح و ثبات در افغانستان را کلید ثبات در منطقه و فرامنطقه خواند و افزود: طالبان بارها به توسعه همکاری‌های عمل‌گرایانه گسترده، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و افزایش تماس‌ها با سهامداران مختلف بین‌المللی، از جمله آن‌هایی که تحت نظارت سازمان ملل متحد عمل می‌کنند، علاقه نشان داده‌اند. با این حال، اگر گام‌های متقابل جامعه بین‌المللی به تأیید تعدادی از کمک‌کنندگان غربی که منافع شخصی محدودی را دنبال می‌کنند بستگی داشته باشد، به سختی می‌توان در این مسیر پیشرفت کرد.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد همچنین با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش، حمایت از اقدامات طالبان برای حل کامل تهدید این گروه تروریستی را ضروری دانست.

وی با اشاره به نقش آمریکا و ناتو در تقویت داعش گفت: در طول سال‌های حضور نظامی ایالات متحده و ناتو، این گروه جایگاه خود را در کشور مستحکم و با سایر سازمان‌های تروریستی ارتباط قوی برقرار کرده است و از خارج حمایت می‌شود.

اوستیگنیوا هدف داعش را تضعیف ثبات در افغانستان و کشورهای همسایه دانست و هشدار داد که با توجه به مقدار تسلیحاتی که سربازان غربی در افغانستان به جا گذاشته اند، خطر سقوط این تسلیحات به دست شبه‌نظامیان و گسترش آنها در منطقه و فرامنطقه کاملاً واقعی است.

این دیپلمات روس ضمن تأکید بر ضرورت سیاسی نشدن موضوع کمک‌های بشردوستانه، آزادسازی دارایی‌ها و گسترش کمک‌ها به افغانستان گفت: تمرکز ما بر حقوق همه افغان‌ها، از جمله حقوق زنان و دختران و حقوق اجتماعی-اقتصادی آنها برای تحصیل و کار و تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر با مشارکت همه گروه‌های قومی و سیاسی این کشور است.

تاکید روسیه بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان

کلیدواژه