حوت 19, 1402 12:25 Asia/Kabul
  • زنان افغان خواستار حضور در جامعه با رعایت تمام شئونات اسلامی هستند

فعال حقوق زنان در افغانستان گفت: زنان افغان خواستار حضور در جامعه و فعالیت های اجتماعی با رعایت تمام شئونات اسلامی هستند.

اسماء نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اینکه همزمان با روز جهانی زن تعدادی از زنان افغانستانی در ولایت های مختلف و در مکان های سربسته با انتقاد از وضعیت خود در این کشور و اینکه خواستار اقدامات عملی جهان برای رفع محدودیت ها علیه زنان شده اند، گفت: زنان افغان خواستار احقاق حقوق طبیعی خود مانند حق تحصیل، کار و حضور در جامعه با رعایت تمام شئونات اسلامی هستند.

وی افزود: زنان افغان از زندگی عمومی حذف شده و از اساسی ترین حقوق خود مانند حق کار و حق تحصیل منع شده اند، طالبان محدودیت های شدیدی را علیه زنان وضع کرده اند که حتی نمی توانند بدون محرم از خانه بیرون بروند و مشاهده شده که تعدادی از دختران به بهانه بد حجابی دستگیر شده اند.

به گفته این فعال اجتماعی حکومت طالبان مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم و دانشگاه ها را به روی دختران بسته اند، زنانی هم که مشغول کار و نان آور خانه خود بودند و به جامعه خدمت می کردند از کار منع و خانه نشین شده اند در حالیکه بیشتر آن ها باسواد و تحصیلکرده بودند. دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم که در این کشور فعال است تاکنون اقدام خاصی برای دفاع از حقوق زنان افغانستان نکرده و کسی به داد آنان نرسیده است.

نظری عنوان کرد: زنان افغانستان حق طبیعی خود را مطالبه می کنند و به عنوان نیمی از پیکر جامعه خواستار کار، تحصیل و فعالیت های اجتماعی بر اساس احکام شرعی و اسلامی هستند تا به پیشرفت جامعه خود کمک کنند، از سازمان ملل متحد هم می خواهند که از آن ها حمایت و در این زمینه اقدام عملی کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از دخترانی که در افغانستان سال ها تحصیل کرده و در کارهای مختلف علم و تخصص کسب کرده اند و آن هایی که مشغول کارهای اقتصادی بودند اکنون خانه نشین و دچار افسردگی شده اند و حتی وادار به ازدواج های اجباری شده اند.

 

کلیدواژه