حوت 25, 1402 13:40 Asia/Kabul
  • شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید کار یوناما در افغانستان رای‌گیری می‌کند
    شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید کار یوناما در افغانستان رای‌گیری می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز پیش‌نویس قطع‌نامه تمدید ماموریت هیأت معاونت این سازمان در کابل (یوناما) را به رای‌گیری می‌گذارد.

به گزارش رادیو دری، جلسه رای‌گیری در مورد پیش‌نویس قطع‌نامه تمدید ماموریت یوناما که از سوی ژاپن تهیه شده است، امروز جمعه، ۲۵ حوت برگزار می‌شود.

ماموریت یوناما که سال گذشته تمدید شده بود، قرار است فردا شنبه به اتمام برسد.

طبق گزارش شورای امنیت از جریان جلسه‌های حاشیه‌ای درباره تمدید ماموریت یوناما، بیشتر اعضا بر متن این پیش‌نویس توافق داشتند.

امریکا، انگلیس و فرانسه بر افزودن متنی درباره حقوق بشر به‌ویژه زنان و دختران در این قطع‌نامه تاکید کردند، در حالی‌ که چین و روسیه به این پیش‌نویس ایراد گرفتند و به تغییر چرخه گزارش‌دهی یوناما هر سه ماه یک‌ بار، نیاز افغانستان به کمک‌های بشردوستانه، وضعیت اقتصادی و دارایی‌های مسدود شده این کشور پرداختند.

پیش‌نویس ارائه شده توسط ژاپن بر تغییر وظایف و اولویت‌های یوناما تاکید ندارد و حاوی حمایت کامل شورا از رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیر کل در امور افغانستان و کار این نهاد در کابل است و آن را حیاتی می‌داند.

اگر پیش‌نویس ارایه شده از سوی ژاپن در شورای امنیت رای بیاورد، قرار است ماموریت هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) برای یک سال دیگر تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۵ (27 حوت 1403) تمدید شود.امارت اسلامی روز گذشته در این مورد گفت که یوناما در زمینه گزارش‌دهی از اوضاع افغانستان بی‌طرفانه و آن‌چنان که باید، عمل‌ نکرده است، هرچند ادامه ماموریت آن پراهمیت تلقی می‌شود.

نخستین پیش‌نویس ابتدایی در این مورد ۲۹ فبروری/10حوت و پیش‌نویس نهایی‌شده بعدی پس از مذاکرات فشرده میان اعضای این شورا در ۲۱ مارچ/2حمل ارائه شد و قرار بود نشست یادشده روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۴ مارچ/24حوت) برگزار شود، اما برای امروز به تعویق افتاد.

شورای امنیت سازمان ملل دلیل این تأخیر را فرصت بیشتر برای رأی‌گیری درباره تمدید ماموریت این نهاد در افغانستان عنوان کرد.

شورای امنیت درباره ماموریت‌های یوناما در افغانستان تصمیم‌گیری می‌کند

کلیدواژه