حوت 26, 1402 14:55 Asia/Kabul
  • احتمال بهبود روابط دولت اسلام آباد و حکومت طالبان؛ با روی کار آمدن حکومت جدید در پاکستان

کارشناس سیاسی افغان گفت: با روی کار آمدن حکومت جدید در پاکستان احتمال بهبود روابط بین دولت اسلام آباد و حکومت طالبان در افغانستان وجود دارد.

نجیب الرحمان شمال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به روی کار آمدن حکومت جدید در پاکستان عنوان کرد: اگرچه چهره های جدیدی در پاکستان روی کار نیامده اند اما این امیدواری وجود دارد که روابط سیاسی و اقتصادی پاکستان و افغانستان بهبود پیدا کند و به این ترتیب صلح و ثبات در دو کشور و منطقه برقرار شود.      

وی با اشاره به دیدار امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان با عبیدالرحمان نظامانی سرپرست سفارت پاکستان در کابل و ابراز امیدواری در مورد اینکه حکومت جدید پاکستان با اتخاذ سیاست مثبت گام های سازنده ای در راستای تقویت روابط میان کابل و اسلام آباد بردارد، اظهار کرد:

با روی کار آمدن حکومت طالبان به نظر می رسید که روابط افغانستان با پاکستان بهتر از هر زمان دیگری شود و پاکستان روابط نیک و حسنه ای را با حکومت طالبان در افغانستان ایجاد کند و این تصور وجود داشت که پاکستان اولین کشوری باشد که حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسد اما چنین نشد.

به گفته آقای شمال با گذشت دو و نیم سال با بهانه گیری های پاکستان در مورد افغانستان، روابط دو کشور در وضعیت تنش آلود قرار گرفت، بی اعتمادی روز به روز بیشتر شد و دولت پاکستان با مسدود کردن گذرگاه ها و وضع محدودیت های بیشتر در رفت و آمدهای مسافران و کامیون های حامل کالاهای تجاری بین افغانستان و پاکستان و طرح مساله خط فرضی دیورند باعث نگرانی مردم افغانستان و تشدید تنش ها شد.

این کارشناس سیاسی در عین حال ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور به سمت بهبود پیش برود زیرا تنش ها در روابط دو کشور به نفع آن ها و منطقه نیست.

آقای شمال یاد آور شد که یکی از خواسته های دولت پاکستان از حکومت طالبان محدود کردن فعالیت های تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در افغانستان و دستگیری و تحویل سران آن به دولت اسلام آباد است زیرا آنان می خواهند در آن کشور هم حکومتی مانند حکومت طالبان در افغانستان ایجاد کنند، دولت پاکستان همچنان ادعا می کند که نیروهای تی تی پی در داخل افغانستان آموزش دیده و تجهیز می شوند و برای اعمال خرابکارانه به پاکستان اعزام می شوند اما حکومت طالبان بارها این ادعا را رد کرده است.

وی اضافه کرد: حکومت طالبان اعلام کرده در صورتی که دولت پاکستان آدرس های مشخصی از مکان حضور و فعالیت نیروهای تی تی پی در افغانستان دارد ارایه کند تا با همکاری های مشترک در این زمینه اقدام و صلح و ثبات در منطقه برقرار شود.

 

کلیدواژه