حوت 29, 1402 15:04 Asia/Kabul
  • تحلیل- حمله پاکستان به مواضعی در خاک افغانستان
    تحلیل- حمله پاکستان به مواضعی در خاک افغانستان

بمباران مناطقی از افغانستان از سوی ارتش پاکستان موجب تشدید تنش در روابط دو طرف شده است، به گونه ای که  طالبان نیز اقدام به حملات تلافی‌جویانه مرزی کرد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع حکومت طالبان نیرو‌های مرزی این کشور در واکنش به حملات جت‌های پاکستانی، چند پایگاه نظامی این کشور را هدف قرار دادند. طالبان ادعا می کند که در حمله هوایی پاکستان زنان و کودکان کشته شده اند اما بنا به اعلام ارتش  پاکستان حملات علیه مواضع گروه های تروریستی بوده و موج اخیر تروریسم در پاکستان از حمایت کامل کابل برخوردار است.

روابط عمومی نیروهای مسلح پاکستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: با کمک طالبان افغانستان و تأمین تسلیحات مدرن، حوادث تروریستی در پاکستان افزایش یافته است. علاوه براین در حوادث فزاینده تروریستی در پاکستان، شواهد روشنی از ورود تروریست‌ها از افغانستان به پاکستان وجود دارد.

پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از سی ماه گذشته مساله تروریسم یکی از مهمتربن موارد چالش زا میان پاکستان و طالبان بوده است. پاکستان ادعا می کند طالبان به گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان موسوم به تی تی پی در خاک افغانستان پابگاه داده و این گروه نیز از خاک این کشور حملات خود را در پاکستان سازمان دهی و هدایت می کند.

امین فرجاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: «در واکاوی  تنش در روابط پاکستان و طالبان افغانستان دلایل مختلفی قابل ذکر است که علاوه بر حضور تی تی پی در خاک افغانستان تمرد و سرکشی طالبان از اسلام اباد است. این گروه مولود پاکستان تلقی می شود و اکنون برای اسلام اباد بسیار سنگین است که بخواهد از فرامین و خواسته های پاکستان سرپیچی کند.»

اگر چه طالبان امیدوار بود با تشکیل دولت جدید در پاکستان روابط دو طرف به سمت عادی سازی حرکت کند، اما حملات هوایی ارتش پاکستان به مواضع گروه های تروریستی در خاک افغانستان نشان داد که اسلام آباد در مورد مسایل امنیتی هیچ تعارفی با طالبان ندارد و چنانچه این گروه خواهان حل تنش با پاکستان است ابتدا باید تکلیف خود را با تی تی پی روشن کند. برای ارتش پاکستان که خود را جز ارتش های قدرتمند منطقه می داند نزد افکار عمومی این کشور باعث سرشکستگی است که در مهار یک گروه تروریستی ناتوان جلوه دهد.

در هر حال، پاکستان نگران است که کشورهای رقیب این کشور از گروه تروریستی تحریک طالبان برای اعمال فشار بر اسلام اباد استفاده کنند. زیرا این شائبه در محافل سیاسی و امنیتی وجود دارد که کشورهای رقیب منطقه از ظرفیت هایی همچون گروههای تروریستی  به عنوان عامل فشار ضد یکدیگر استفاده می کنند که این تلقی عمدتا میان پاکستان و رقبای سنتی ان همچون هند مطرح است.

به همین دلیل پاکستان با حساسیت بیشتری حضور گروه تروریستی تحریک طالبان را در خاک افغانستان پی گیری می کند. از اینرو از دیدگاه پاکستان بی توجهی طالبان به سرکوبی تی تی پی بازی در زمین رقبای پاکستان علیه اسلام اباد محسوب می شود.

کلیدواژه