حمل 03, 1403 12:34 Asia/Kabul
  • تحلیل- آغاز سال تحصیلی در افغانستان به دور از شادی‌های دخترانه
    تحلیل- آغاز سال تحصیلی در افغانستان به دور از شادی‌های دخترانه

سال جدید تحصیلی در افغانستان در حالی‌ آغاز شده که سرنوشت میلیون‌ها دختر بالاتر از کلاس ششم همچنان نامشخص است.

به گزارش رادیو دری؛ گروه طالبان که در حدود سی ماه پیش مجددا در افغانستان به قدرت برگشتند آموزش دختران بالاتر ازکلاس ششم را منع کردند، اقدامی‌که با اعتراضهای گسترده و محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی همراه بوده است. همزمان با آغاز سال تخصلی جدید شخصیتهای سیاسی و شهروندان افغانستان از طالبان خواستند که درب مکاتب دخترانه را باز کنند اما طالبان همچنان به این درخواستها بی تفاوت است. واقعیت نیز این است که حکومت طالبان در افغانستان هنوز پاسخ روشن و قانع کننده ای در مورد علل تعطیلی مدلرس بالای ششم ارایه نداده است.

"عارف اکرمی " کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید: "طالبان تحت فشارهای داخلی منطقه ای و بین‌المللی دلایل مختلفی را در مورد علل تعطیلی مدارس دخترانه بالای ششم مطرح کرده است که ازجمله ان نامناسب بودن کتاب ها و محیط مدارس و دانشگاهها برای تحصبل دختران است با این حال طالبان وعده داده بود این مشکلات را رفع کند که همچنان شرایط بلاتکلیفی بر تحصبل دختران بالای ششم در افغانستان حاکم است"

اگر چه به نظر می رسد دیدگاه فقهی طالبان نیز در ممنوعیت تحصیل دختران بالای ششم تاثیر دارد اما بسیاری از شخصیتهای مذهبی جهان اسلام هم از طالبان خواستند که مدارس را بروی دختران بالای ششم باز کند بنابرابن از دیدگاه اسلامی تحصیل دختران منعی ندارد و این نظر شخصی طالبان است که با پشتونیسم در هم آمیخته است. اما انچه که موجب نگرانی است پیامدهای منع تحصیل دختران بالای ششم است . از نظر شخصی بسیاری از دختران را با مشکلات روحی و روانی مواجه کرده است که می تواند پیامدهای غیر قابل جبرانی را بر جامعه دختران و حتی خانواده های انها برجای بگذارد. از نظر کشوری نیز منع تحصیل دختران بالای ششم، افغانستان را در آینده از خدمات دختران از جمله در بخش پزشکی محروم می کند.

امروزه به دلیل رشد علم و فناوری در بسیاری از مشاغل زنان حضور فعال دارند و افغانستان نیز از این امر مستثنی نیست. به همین دلیل به هر میزان دختران از تحصیل و دانش دور بیافتند بر اینده تحولات علمی و شغلی افغانستان تاثیر منفی خواهد داشت. تاثیری که می تواتد یک نسل از جامعه افغانستان را از نعمت تحصیل و پیشرفت محروم کند.  لطمات جبران ناپذیری بر طرح های توسعه افغانستان داشته باشد.

در هر حال، طالبان در حالی بر ادامه سخت گیری های خود در مورد تحصبل دختران بالای ششم اصرار دارد که بسیاری از گزارشها از تحصبل دختران رهبران طالبان در خارج از افغانستان از جمله در پاکستان و قطر است. بنابراین برای جامعه افغانستان برخورد دوگانه رهبران طالبان با تحصبل دختران بالای ششم قابل درک و پذیرش نیست.

کلیدواژه