حمل 07, 1403 16:43 Asia/Kabul
  • ایران 40 سال از مهاجرین افغان به خوبی میزبانی کرد
    ایران 40 سال از مهاجرین افغان به خوبی میزبانی کرد

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغان، به نیکی یاد کرد و گفت: ما برای مدتی دیگرهم خواهان میزبانی خوب همسایه‌ مسلمان خویش هستیم.

به گزارش رادیو دری، عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان گفت: افغانستان و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر روابط خوب دیپلماتیک و اصول بین‌المللی، دارای مشترکات فراوان دینی و فرهنگی نیز هستند، بنابراین این دو کشور مسلمان و همسایه، حقوقی نیز در برابر یکدیگر دارند.

حقانی تاکید کرد: یک بار دیگر از میزبانی خوب جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغان تشکر می‌کنیم و می‌خواهیم که برای مدتی دیگر هم حضور مهاجرین افغان را تحمل کرده تا زمینه بازگشت عزت‌مندانه آنها به کشور مساعد شود.

در سال گذشته بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار مهاجر به افغانستان بازگشتند.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان درباره بازگشت مهاجرین افغان در سال گذشته گفت: از ماه فروردین/ حمل تا ماه اسفند/ حوت سال ۱۴۰۲ بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به صورت داوطلبانه و اجباری به افغانستان بازگشته اند.

حقانی تصریح کرد: از یک و نیم میلیون مهاجر بازگشته، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمهوری اسلامی ایران و بیش از ۷۰۰ هزار نفر به صورت اجباری از پاکستان بازگشته اند.

 در بیش از چهار دهه جنگ و ناآرامی ناشی از اشغال افغانستان، میلیون‌ها افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و همچنین صدها هزار تن دیگر به کشورهای غربی مهاجرت کرده اند.

ایران، میزبان بزرگترین جمعیت آواره در جهان

کلیدواژه