حمل 11, 1403 16:42 Asia/Kabul
  • طالبان: بندرچابهار، افغانستان را از وابستگی نجات می‌دهد
    طالبان: بندرچابهار، افغانستان را از وابستگی نجات می‌دهد

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان در مورد اهمیت بندر چابهار برای افغانستان گفت که بیشترین صادرات و واردات کشور فعلا از طریق بندر چابهار صورت می‌گیرد.

به گزارش رادیو دری، وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد در سال ۱۴۰۲ افغانستان به ارزش ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار تبادلات تجارتی با جمهوری اسلامی ایران داشته‌است.

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: ۳۳ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار هم واردات تبادلات تجارتی افغانستان با جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ بوده است‌.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان افزود که اکثر اقلام عمده صادراتی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران عبارت از پنبه، شمش، سرب، کنجد، تار نخی، کشمش و ماش بوده است.

براساس سخنان آخندزاده، اقلام عمده واردات افغانستان از جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ عبارت از، تیل دیزل، تیل پطرول، گاز مایع، سمنت، برق، بادنجان رومی و مواد خام فابریکات صنعتی می باشد‌.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که بندر چابهار نسبت به بندر واگه کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است.

در همین حال کارشناسان امور اقتصادی به این باور اند که بندر چابهار نزدیک ترین و ارزان ترین مسیر بخاطر واردات و صادرات کالا های تجار افغان می باشد.

بندر چابهار ایران جایگزین مناسبی برای بندر کراچی پاکستان است

کلیدواژه