حمل 12, 1403 16:34 Asia/Kabul

در ادامه نگرانی‌ها از فعالیت‌های اخیر داعش در منطقه، حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در کابل هشدار داده است که سوءاستفاده آن گروه از گسترش فقر در افغانستان برای جذب نیرو بیش‌تر خواهد شد.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، کاظمی قمی این اظهارات را روز شنبه در نشستی با استادان دانشگاه در کابل مطرح کرده است.

وی تصریح کرده است: «هرچه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر به ایران بیش‌تر می‌شود و سوءاستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو بیش‌تر خواهد شد. این شرایط نه خواسته ایران است نه طالبان، از این رو دو کشور سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیش‌تری داشته باشند.»

گسترش فقر، عامل سوءاستفاده داعش برای جذب نیرو  در افغانستان

به گفته سفیر و نماینده‌ ویژه ایران در کابل، تهران تلاش دارد تا طالبان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند.

او خاطر نشان کرده است: «این‌که بین ایران و طالبان شکاف ایجاد شود، طرح امریکایی‌ها است.»

حمله مرگ‌بار شاخه‌ خراسان داعش بر یک کنسرت در حومه مسکو، نگرانی‌های جدی را در جهان به میان آورده است.

فایننشال تایمز در گزارشی گفته است که بازگشت القاعده و داعش در افغانستان قابل پیش‌بینی بود و این دو گروه در پناه‌گاه‌های قدیمی‌شان پناه‌گاه‌های جدید ساخته‌اند.

در این میان، انستیتوت مطالعات استراتژیک استرالیا گفته که حمله داعش در روسیه ادعای طالبان مبنی بر سرکوب داعش را بی‌اساس ثابت کرده است.

ادعای طالبان مبنی بر مبارزه با تروریسم پوچ است

همچنان بسیاری از قانون‌گذاران در امریکا و مقام‌های برخی از کشورهای همسایه از تقویت گروه‌های تروریستی تحت حاکمیت طالبان در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده‌اند.

طالبان اما به‌طور مکرر ادعا کرده‌اند که این گروه داعش را در کشور سرکوب کرده‌ است و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همسایه وجود ندارد.

گسترش فقر و اثرات آن بر مهاجرت و سربازگیری داعش در افغانستان

کلیدواژه