حمل 15, 1403 16:13 Asia/Kabul
  • کابلوف: داعش خراسان را آمریکا و انگلیس ساخته‌اند
    کابلوف: داعش خراسان را آمریکا و انگلیس ساخته‌اند

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت: داعش خراسان که در شمال افغانستان فعالیت می‌کند، دست ساخته نیروهای آمریکایی و انگلیسی بوده و در دوران اشغال این کشور ایجاد شده است.

به گزارش رادیو دری؛ ضمیرکابلوف در مصاحبه با رسانه ها افزود: داعش خراسان درست زمانی در افغانستان ظاهر شد که شمار زیادی از نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای ناتو در این کشور مستقر بودند.

وی اظهار کرد: داعش خراسان در آن زمان، در وهله اول چالشی برای طالبان به شمار می رفت و با آمریکایی ها که اشغالگران افغانستان بودند کاری نداشت و وقتی این موضوع را با آمریکایی‌ها و دیگر دوستانشان در میان گذاشتیم، آنها به هر طریق ممکن این تهدید را تحقیر و استدلال کردند که تهدید اصلی در افغانستان، القاعده است.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان تصریح کرد: حقایق دیگری از ارتباط بین ایالات متحده و شبه‌نظامیان داعش وجود دارد که طالبان به ما گفته‌اند؛ این گروه زمانی که خود اپوزیسیون مسلح بودند، علیه داعش جنگیدند و تلفات سنگینی متحمل شدند و زمانی که شروع به درگیری نظامی با داعش کردند و آماده نابودی آنها بودند، بالگردهای آمریکایی ظاهر شدند و داعشی ها را بردند.

به گفته کابلوف، افراد زیادی از آسیای مرکزی، ازبکستان، تاجیکستان و حتی از مناطق مسلمان نشین روسیه در ترکیب قومی داعش در شمال افغانستان حضور دارند و علیه ایران هم فعالیت می کنند.

مجاهد:کشورهای منطقه و جهان داعش را بزرگ‌نمایی می‌کنند

داعش خراسان از کجا آمد؟

کاظمی قمی: داعش خراسان راهکار آمریکا برای ناامنی افغانستان است 

کلیدواژه