حمل 25, 1403 14:00 Asia/Kabul
  • شرایط برای سفر گردشگران خارجی به افغانستان مساعد است

کارشناس و فعال امور گردشگری تاکید کرد: افغانستان از ظرفیت های بسیار بالای گردشگری برخوردار بوده و در حال حاضر شرایط برای سفر گردشگران خارجی به این کشور مساعد است

علی سلطانی هروی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات برخی مقامات حکومت طالبان در مورد افزایش 120 درصدی حضور گردشگران خارجی در افغانستان اظهار کرد: مهمترین عامل رشد صنعت گردشگری در همه جهان وجود امنیت است و طی بیش از دو و نیم سال گذشته هم شرایط امنیتی افغانستان بهبود یافته است.

این فعال حوزه گردشگری افغانستانی گفت: به همین خاطر علاقه مندان و گردشگران از کشورهای مختلف با هدف گردشگری به افغانستان آمده و از جاذبه های گردشگری آن دیدن می کنند. در ماه میزان (مهر) گذشته نیز همزمان با روز جهانی گردشگری برنامه های مختلفی در افغانستان اجرا شد، در هرات هم هفته گردشگری احیا و طی یک هفته که برنامه های مختلفی اجرا شد از کشورهای مختلف مانند کانادا، هالند، انگلیس، امریکا و کشورهای همسایه به ویژه ایران گردشگران زیادی به افغانستان به ویژه شهر هرات آمدند و از مکان های تاریخی بازدید کردند.

به گفته این استاد دانشگاه یکی از مهمترین جاذبه هایی که گردشگران خارجی را به افغانستان می کشاند فرهنگ، تاریخ، تمدن و مکان های تاریخی این کشور است به خصوص در ولایت بلخ و مزار شریف، بامیان و هرات که از مقاصد اصلی گردشگران می باشند.

این پژوهشگر حوزه گردشگری عنوان کرد: صنعت گردشگری بخش های مختلفی دارد که شامل طبیعت گردی، گردشگری تجاری، تفریحی، تاریخی و فرهنگی است و در افغانستان هم تمام این ظرفیت ها وجود دارد. مثلا در شهر هرات بیش از هشتصد مکان تاریخی وجود دارد که از مقاصد اصلی کسانی است که به منظور تحقیق و پژوهش و آشنایی با فرهنگ و تمدن کهن آسیا به ویژه افغانستان و خراسان قدیم هرات را انتخاب می کنند.

سلطانی بیان کرد: ولایت بامیان، هم ظرفیت طبیعت گردی دارد و هم ظرفیت تاریخی، بت های بودا از جاذبه های تاریخی و بند امیر از جاذبه های طبیعی بامیان است و بسیاری از گردشگرانی که به افغانستان می آیند حتما به این ولایت سفر می کنند. ولایت نورستان به عنوان بهشت پنهان در افغانستان به شمار می رود که سرسبزی و زیبایی های طبیعی بسیاری دارد و از مقاصد طبیعت گردان جهان است.

این کارشناس گردشگری گفت: ولایت های بدخشان و پنجشیر نیز با داشتن کوهپایه ها و دره های بسیار زیبا از مقاصد اصلی گردشگران است، ولایت بلخ هم ظرفیت های طبیعی و تاریخی زیادی دارد مانند روضه شریف منسوب به حضرت علی (ع) که جزء آثار تاریخی و مذهبی افغانستان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط برای سفر به افغانستان بسیار مساعد است و کسانی که قصد سفر به افغانستان دارند می توانند به آسانی از سفارتخانه ها و کنسولگری های افغانستان در کشورهای مختلف ویزه دریافت کنند و از طریق مسیرهای هوایی یا زمینی به این کشور وارد شوند، در بعضی از ورودی های مرزها هم ویزه صادر می شود.

 

کلیدواژه