حمل 28, 1403 18:35 Asia/Kabul
  • معاون حقانی: حکومت تنها با مجاهد و طالب ساخته نمی‌شود
    معاون حقانی: حکومت تنها با مجاهد و طالب ساخته نمی‌شود

معاون وزیر داخله طالبان گفته است که نظام تنها با مجاهد و طالب ساخته نمی‌شود، بلکه حکومت به افراد حرفه‌ای در هر بخش نیاز دارد.

به گزارش رادیو دری؛ محمد نبی عمری معاون سراج الدین حقانی در بازدید از نمایشگاه صنایع دستی دانشجویان انستیتو مکانیک در ولایت خوست افزود: اندیشه ساخت نظام  تنها با مجاهد و طالب اشتباه است و آموزش علوم مدرن نیز یک نیاز جدی است.

 وی تاکید کرد که برای بقای حکومت فعلی فقط نمی توان به طالبان و ملاها اتکا کرد و بدون به کارگیری کادرهای علمی در چارچوب حکومت رسیدن به این هدف ناممکن است.

معاون وزیر داخله طالبان تصریح کرد: «اگر من این اشتباه را بکنم، اگر رهبرانم این اشتباه را بکنند که نظام فقط با من ساخته می‌شود، فقط با مجاهد، طالب و ملا ساخته می‌شود، این اشتباه است و ما با این اشتباه آن‌ها موافق نیستیم.»

 عمری همچنین با تاکید بر حفظ وحدت ملی از حکومت طالبان خواست که برای برون‌رفت از وضعیت کنونی، زمینه را برای آموزش علوم دینی و عصری فراهم کنند.

او اضافه کرد: ما باید مهندسان، ژنرال‌ها و دانشمندان و علمای جدید را پرورش دهیم و این کار هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

اظهارات این مقام طالبان در حالی است که این گروه از زمان کسب قدرت در افغانستان، مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته‌ و توسعه مدارس دینی را در دستور کار قرار داده اند. در دو سال گذشته همچنین هزاران استاد دانشگاه و نیروی متخصص، افغانستان را ترک کرده اند.

پیش‌ از این رهبر طالبان دستور داده بود که در استخدام کارمندان دولتی اولویت به نیروهای این گروه داده شود، زیرا آن‌ها سال‌ها جهاد کرده‌اند.

حنفی: طالبان فاصله بین مدارس عصری و دینی را برداشته است

یونسکو: محرومیت از تحصیل، به روان دختران افغان آسیب زده است

وست:ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه، غیرقابل دفاع است

کلیدواژه