ثور 02, 1403 14:12 Asia/Kabul
  • تلویزیون های نور و بریا از رسانه های ارزش مدار افغانستان هستند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: تلویزیون های نور و بریا از رسانه های ارزش مدار افغانستان هستند.

عبدالشهید ثاقب در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به تعلیق فعالیت تلویزیون نور و تلویزیون بریا از سوی حکومت طالبان اظهار کرد: تلویزیون نور مربوط به صلاح الدین ربانی و تلویزیون بریا مربوط به گلبدین حکمتیار است که هر دو در دوره حکومت جمهوری در افغانستان تاسیس شدند و فعالیت های ملی و اسلامی معتدل داشته اند.

وی افزود: تلویزیون نور از تلویزیون های ارزش مداری بود که در راستای ترویج فرهنگ اسلامی معتدل تلاش و همواره مباحثی را مطرح می کرد که مربوط به بیداری اسلامی و جهان اسلام بود و برنامه های آن بیشتر در جهت آگاهی دهی در زمینه ارزش های ملی و اسلامی برای نسل جوان افغانستان بود.

به گفته این فعال رسانه ای افغان تلویزیون نور بر اساس همین استراتژی که برای خود تعریف کرده بود در بیش از بیست سال گذشته هیچ گاه در دام رقابت های ناسالم با رسانه های دیگر و پخش موسیقی و برنامه های مبتذل نیفتاد و همواره تلاش کرد که وجه ملی، اسلامی و ارزش مداری خود را حفظ کند و یکی از اقدامات مهم آن هم پخش مباحث فقهی بود.

ثاقب یاد آور شد: در افغانستان طی بیش از بیست سال گذشته دو نوع رسانه داشتیم؛ یکی رسانه هایی که بیشتر فرهنگ غربی را تبلیغ می کردند و رویکرد بازاری داشتند و دیگری رسانه های ارزش مدار که رسالت خود را پاسداری از ارزش های اسلامی و ملی تعریف کرده بودند مانند تلویزیون نور و تلویزیون تمدن و اینکه طالبان تلویزیون نور را به اتهام پخش برنامه های غیر اسلامی به حالت تعلیق درآورده اند، منطقی به نظر نمی رسد.

به گفته این کارشناس سیاسی تلویزیون بریا هم متعلق به گلبدین حکمتیار از رهبران جهادی افغانستان است و برنامه های آن هم اسلامی بوده و بیشتر سخنرانی ها و صحبت های علما و شخص حکمتیار در خصوص مسایل اسلامی در آن پخش می شد. این تلویزیون هم برنامه های غیر اسلامی پخش نمی کرد و به نظر می رسد تنها چیزی که باعث شده فعالیت این تلویزیون ها تعطیل شوند مشکل طالبان با آزادی بیان و رسانه است.

وی اضافه کرد: حکومت های توتالیتر در سراسر دنیا با آزادی بیان و رسانه مشکل دارند و می خواهند جریان اطلاع رسانی را در اختیار خود داشته باشند به همین دلیل هم از آنجایی که این دو رسانه، تعلقات حزبی داشتند، در حالی که طی بیش از بیست سال گذشته به خاطر تبلیغات اسلامی زیاد، مورد انتقاد قرار داشتند، به تعطیلی کشیده شدند.

 

کلیدواژه