ثور 06, 1403 15:11 Asia/Kabul
  • افشاگری سی‌ان‌ان درباره فاجعه میدان هوایی کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
    افشاگری سی‌ان‌ان درباره فاجعه میدان هوایی کابل هنگام خروج نظامی آمریکا

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی دو ادعای پنتاگون در مورد حمله انتحاری داعش در خارج از میدان هوایی کابل هنگام خروج نیروهای این کشور از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ را رد و حقایق جدیدی را در این رابطه مطرح کرد.

به گزارش رادیو دری، شبکه سی‌ان‌ان با استناد به شواهد ویدئویی جدید گزارش کرده است که «شمار زیادی از افراد در میدان هوایی کابل نه بر اثر حمله انتحاری که در نتیجه تیراندازی سربازان آمریکایی جان باخته‌اند».

طبق ویدئوی ضبط شده، تعداد تیراندازی‌های سربازان آمریکایی بیشتر از آن چیزی بوده که پنتاگون اعتراف کرده است.

ده‌ها نیروی نظامی آمریکا که در صحنه حضور داشته‌اند، تیراندازی در آن موقعیت را بسیار گسترده خوانده و گفته‌اند تیراندازی را یک یا دو نفر انجام ندادند بلکه تعداد زیادی از سربازان شروع به شلیک کردند.

در این حادثه ۱۳ سرباز ارتش آمریکا و حدود ۱۷۰ افغان که در پی فرار از کابل تحت تسلط طالبان بودند، کشته شدند.

پنتاگون به مدت دو سال اصرار داشت که تلفات، ناشی از یک انفجار بوده و نیروهایی که گزارش داده‌اند زیر آتش قرار گرفته‌اند تحت تاثیر هرج‌ومرج پس از حادثه و اثرات ضربه‌های ناشی از انفجار بوده‌اند اما ده‌ها پرسنل ارتش آمریکا که در صحنه حضور داشتند تیراندازی را به تفصیل برای سی‌ان‌ان شرح داده‌اند.

یکی از این سربازان به سی‌ان‌ان گفته است که اولین انفجار بزرگ را از جایی که تفنگداران دریایی آمریکا ایستاده بودند شنیده و «نزدیک محل انفجار، یک یا دو شلیک نبود بلکه حجم تیراندازی بسیار زیاد بود».

یک پزشک افغان نیز گفته است که شخصاً گلوله را از تن مجروحان خارج کرده و با کارکنان بیمارستانش ده‌ها افغان را که بر اثر جراحات گلوله جان باختند، شمارش کرده است.

پنتاگون اصرار دارد که همه کشته‌ها و جراحات ناشی از انفجار بمب بوده اگرچه اذعان کرده است که تیراندازی را نیروهای آمریکایی و بریتانیایی مرتکب شده اند.

با این حال پنتاگون این تیراندازی‌ها را محدود به سه واقعه تقریبا همزمان می داند -یکی با ۲۵ تا ۳۰ تیر اخطار سربازان بریتانیایی و دو تیراندازی هم از سوی نیروهای آمریکایی با هدف مقابله با مظنونان.

پنتاگون مدعی است در این شلیک ها هیچ تیری به کسی برخورد نکرده است.

سنتکام عامل اصلی حمله انتحاری فرودگاه کابل را معرفی کرد

کلیدواژه