ثور 06, 1403 16:18 Asia/Kabul
  • واشنگتن تایمز: آمریکا اللوگری را به افغانستان آورده بود
    واشنگتن تایمز: آمریکا اللوگری را به افغانستان آورده بود

واشنگتن‌تایمز گزارش داد که امریکا عامل انتحاری فرودگاه کابل را از هند به افغانستان انتقال داده بود.

به گزارش رادیو دری، 10 روز پس از انتشار گزارش تحقیق تازه فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، سنتکام، درباره حمله بر «دروازه آبی» میدان هوایی کابل هنگام تخلیه نظامیان آمریکایی، روزنامه واشنگتن‌ تایمز به نقل از منابع خود گزارش داده است عبدالرحمان اللوگری که عامل این حمله معرفی شده را امریکا از هند وارد افغانستان کرده بود.

واشنگتن تایمز به نقل از برخی اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داده است که اللوگری در سال ۲۰۱۷ هنگام تلاش برای اجرای یک حمله در هند بازداشت و سپس از سوی ایالات متحده به افغانستان انتقال داده شده بود.

در این گزارش آمده است که اللوگری در افغانستان از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌شد تا این‌که در ژانویه ۲۰۲۱ به زندان بگرام، پایگاه هوایی مهم زیر اداره نیروهای امریکایی، انتقال یافت.

یکی از این منابع که نامی از وی در گزارش برده نشده، گفته است که نیروهای امریکایی در نیمه‌ شب دوم جولای ۲۰۲۱ پایگاه بگرام را بدون هماهنگی با نیروهای افغان ترک کردند.

به گفته این منبع، اللوگری و برخی دیگری اعضای زندانی داعش تا زمان تصرف پایگاه نظامی بگرام به دست طالبان، در زندان این پایگاه به سر می‌بردند.

طالبان پس از تسلط بر پایگاه بگرام، عامل حمله بر دروازه آبی میدان هوایی کابل را در روز ۱۵ اگوست ۲۰۲۱ یعنی ۱۱ روز پیش از وقوع حمله آزاد کرده بودند.

در حمله انتحاری مقابل دروازه میدان هوایی بین‌المللی کابل در چهارم سنبله سال 1400 دست‌کم ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی کشته شدند.

سنتکام عامل اصلی حمله انتحاری فرودگاه کابل را معرفی کرد

کلیدواژه