ثور 06, 1403 17:04 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر آمادگی خود را برای حل مشکلات افغانستان در عرصه های مختلف ابراز کرد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر آن کشور در افغانستان روز پنج‌شنبه در کابل با ملاعبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان دیدارو گفت وگو کرد.

در این دیدار ملاعبداللطیف منصور وزیر انرژی و آب، مولوی عطاءالله عمری وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، ملاخیرالله خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ و مولوی فضل محمد حقانی سفیر افغانستان در تهران نیز حضور داشتند.

طرفین درباره تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی و همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف بحث گردند.

معاون اقتصادی ریاست الوزرای طالبان روابط میان افغانستان و ایران را خوب و مثبت توصیف نموده، تاکید کرد که هر دو کشور باید برای توسعه روابط با یکدیگر همکاری نمایند.

برادر با اشاره به جریان آب هلمند/هیرمند به سیستان ایران گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بلند بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب دریایی هلمند به ولایت نیمروز و به ولایت سیستان ایران رسیده است.

همچنین  ملابرادر آخند خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانی به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین دو کشور یاد نمود.

معاون اقتصادی ریاست الوزرا اضافه کرد که به تعقیب سفر وی به ایران، کمیته های تخنیکی هر دو جانب با هم همکاری می کنند و در زمینه های مختلف نتایج خوبی به دست آورده اند.

سفیر ایران در کابل نیز از رسیدن آب دریای هلمند به سیستان ایران ابراز خرسندی نموده افزود که ایران آمادۀ همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تاجران، مبارزه مشترک با حفاظت از محیط زیست، عصری نمودن سکتور زراعت و همچنان افزایش سطح تجارت و ترانزیت افغانستان است.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء حکومت طالبان به مشکلات پناهجویان افغان مقیم ایران اشاره نمود و از طرف ایرانی خواست که اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور را متوقف نماید و هماهنگی خوبی بین هر دو طرف در این زمینه به میان آید.

کاظمی قمی: دریافت حق‌آبه مطالبه به حق ایران است

کلیدواژه