ثور 08, 1403 15:44 Asia/Kabul
  • تأکید طالبان بر حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان
    تأکید طالبان بر حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان

حکومت طالبان در اعلامیه ای به مناسبت هشت ثور سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی تأکید کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کند.

به گزارش رادیو دری، حکومت طالبان در اعلامیه خود به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی دست نشانده شوروی در افغانستان نوشت: «سی و دو سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه، پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را روز سیاه افغانستان نامیده و افزوده است: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند». 

طالبان همچنین در این بیانیه با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان تأکید کرده است: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین "امارت اسلامی" با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

حزب دموکراتیک خلق افغانستان با کودتای هفتم ثور 1357، روی کار آمدن حکومت کمونیستی را رقم زد.

پس از استقرار حکومت کمونیستی در افغانستان و تلاش حاکمان دست نشانده شوروی برای تحمیل عقاید مارکسیستی بر مردم، رفته رفته هسته های مقاومت و قیام های مردمی در سراسر کشور علیه آن شکل گرفت.

با جدی شدن مقاومت های مردمی نیروهای شوروی برای حمایت از نظام دست نشانده خود وارد خاک افغانستان شدند اما در نهایت این مردم افغانستان بودند که با مقاومت و مبارزه، ابرقدرت آن روز جهان و نظام وابسته اش را شکست دادند و روز هشتم ثور 1371 مجاهدان آخرین سنگر حکومت کمونیستی را در کابل تصرف کردند.

هشت ثور؛ سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت دست نشانده شوروی

کلیدواژه