ثور 12, 1403 16:32 Asia/Kabul
  • کشورهای منطقه باید برای نابودی تروریسم اتاق مشترک مبارزه ایجاد کنند
    کشورهای منطقه باید برای نابودی تروریسم اتاق مشترک مبارزه ایجاد کنند

رئیس جامعه امامیه هرات تاکید کرد کشورهای منطقه باید برای نابودی تروریسم اتاق مشترک مبارزه ایجاد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین داکتر سیدجواد وحیدی در گفتگو با بخش خبر رادیو دری درباره حمله مسلحانه اخیر در مسجد امام زمان (عج) در شهرک اندیشه ولسوالی گذره ولایت هرات گفت: بحث پدیده شوم ارعاب و ترور در قالب ساختارها و حلقاتی که از قبل در افغانستان وجود داشته اند و بعد از درگیری های غرب آسیا و انتقال تروریست ها توسط نیروهای غربی به افغانستان و استقرار نیروهای غربی در افغانستان مطرح شد.

این کارشناس سیاسی افغانستانی بیان کرد: برنامه انتقال نیروهای داعش و تروریست به کشورهای آسیای مرکزی هم وجود داشت؛ این نیروها در افغانستان مستقرشدند و اخیرا هم اختلافاتی با حاکمان کنونی افغانستان پیدا کرده اند و به عنوان یک دشمن سرسخت برای حاکمیت فعلی در افغانستان و سایر گروه‌های مسلمان در افغانستان خصوصا شیعیان به شمار می روند.

وی افزود: این که برخی طالبان می گویند در افغانستان داعش وجود ندارد با اظهارات برخی دیگر از مقامات طالبان در تناقض آشکار است. سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان پیشتر گفت که برخی کشورهای همسایه از داعش حمایت و نیروی انسانی آن را تامین می کنند؛ پس داعش در افغانستان وجود دارد.

رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: داعش مسوولیت حمله ای را که در قندهار اتفاق افتاد و حمله ای که اخیرا در هرات انجام شد بر عهده گرفت که این بیان کننده حضور این گروه دهشت افکن در افغانستان است اما میزان و محل این حضور به درستی مشخص نیست. مهم این است که با توجه به حمله تروریستی اخیر در هرات باید خطر حملات این گروه تروریستی را جدی گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که همکاری و تعامل کشورهای منطقه چه تاثیراتی بر ریشه کنی پدیده تروریسم خواهد داشت، گفت: داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کل منطقه را تهدید می کنند و به عنوان یک بلای همگانی امنیت کشورهای منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان را تحت تاثیر قرار می دهند، بنابراین مبارزه با آن هم نیازمند مساعی مشترک است.

وحیدی در ادامه گفت: وقتی امنیت کل کشورهای منطقه متاثر از پدیده تروریسم است این کشورها نیازمند ایجاد اتاق مشترک مبارزه با تروریسم هستند و باید میان آنان در این زمینه تبادل اطلاعات شود، نیروها تجهیز شوند و لانه های پایه ریزی عملیات آنها شناسایی و منهدم شوند.

حجت الاسلام و المسلمین داکتر سیدجواد وحیدی گفت: مقامات طالبان باید پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه مشترک با تروریسم را بپذیرند، در غیر این صورت به خاطر بیکاری زیاد و اقتصاد متزلزل افغانستان تروریست ها اقدام به سربازگیری از بین جوانان افغانستان هم خواهند کرد که این موضوع می تواند آینده افغانستان و منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود ادعای طالبان در مورد سرکوب گروه های تروریستی، این گروه ها در افغانستان فعالیت دارند