ثور 13, 1403 17:10 Asia/Kabul
  • خلیلزاد: بایدن توصیه‌ها درباره خروج مشروط از افغانستان را جدی نگرفت
    خلیلزاد: بایدن توصیه‌ها درباره خروج مشروط از افغانستان را جدی نگرفت

نماینده پیشین آمریکا برای افغانستان گفت جو بایدن به مشورت‌های دیپلمات های ارشد آمریکایی مبنی بر خروج از افغانستان به صورت مشروط، توجه نکرد.

به گزارش رادیو دری، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین آمریکا برای افغانستان و مذاکره کننده این کشور در توافق با طالبان روز چهارشنبه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: جو بایدن به مشورت ها و توصیه های مقامات و دیپلمات های ارشد از جمله وزیر خارجه آمریکا در مورد خروج نظامیان آمریکایی تحت شرایط خاص توجه نکرد.

خلیلزاد گفت: آنتونی بلینکن و من خواهان یک رویکرد خروج مشروط بودیم اما تصمیم نهایی این بود که بر اساس یک جدول زمانی عقب نشینی کنیم.

وی افزود: هرچند طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را دونالد ترامپ به عنوان بخشی از توافق نامه دوحه ۲۰۲۰ آغاز کرده بود اما بایدن این صلاحیت را داشت که این طرح را تغییر دهد یا متوقف کند.

خلیلزاد در ادامه گفت که وی به دولت بایدن طرح تقسیم قدرت را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن می بایست قبل از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان و دولت کابل به توافق صلح جداگانه می رسیدند و افرادی در دولت جدید قرار می گرفتند که ضمن رابطه داشتن با هردو طرف، برای همه گروه ها قابل قبول بودند.

 پیش از این نیز خلیلزاد گفته بود که فصل مبارزه در افغانستان به پایان نرسیده است و نباید به این کشور پشت کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که از زمان خروج آمریکا از افغانستان، این روند با انتقادهای جدی مقامات مختلف واشنگتن رو به رو بوده است.

چندی پیش میچ مک کانل رهبر جناح اقلیت مجلس سنای آمریکا گفت خروج آمریکا از افغانستان به معنای «نشان دادن چراغ سبز» به پوتین بود.

همچنین تحقیقاتی درباره خروج آمریکا از افغانستان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در جریان است که به گفته رئیس این کمیته، بایدن را نگران کرده است.

رهبر جمهوریخواهان سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود

کلیدواژه