ثور 13, 1403 18:48 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی یوناما از ادامه خشونت‌ها علیه اعضای حکومت پیشین افغانستان
    ابراز نگرانی یوناما از ادامه خشونت‌ها علیه اعضای حکومت پیشین افغانستان

یوناما در گزارشی از ادامه یافتن خشونت ها ضد مقام‌های نظامی و غیرنظامی حکومت پیشین افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو دری، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان -یوناما- روز پنج‌شنبه ۱۳ ثور گزارش خود را درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان از ماه ژانویه تا مارچ سال جاری منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که با وجود اعلام عفو عمومی رهبر طالبان، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و قتل‌های فراقانونی مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین از سوی این گروه همچنان در افغانستان ادامه دارد.

یوناما در این مدت دست‌کم ۳۸ مورد بازداشت خودسرانه، دست‌کم ۱۰ مورد شکنجه، بدرفتاری و تهدیدات لفظی و دست‌کم چهار مورد قتل فراقانونی مقام‌ها و نیرو‌های دفاعی و امنیتی حکومت پیشین را ثبت کرده است.

به گفته این نهاد، طالبان دست‌کم هر هفته یک مورد از مجازات علنی افراد را در یکی از ولایت‌های افغانستان اجرا می‌کنند.

از سوی دیگر، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش فصلی خود به آزادی رسانه‌ها نیز پرداخته است.

در این گزارش آمده است که رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان در محیط چالش‌برانگیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

براساس این گزارش، افزون بر طیفی از اعمال محدودیت‌های طالبان و خطر بازداشت خودسرانه، رسانه‌ها با چالش‌های مالی قابل توجهی نیز روبه‌رو هستند.

یوناما همچنان خاطر نشان کرده است که سال تعلیمی امسال در افغانستان بدون حضور شاگردان دختر در لیسه‌ها آغاز شد زیرا مقام‌های طالبان دختران را از آموزش منع کرده‌اند.

به تازگی سفارت و نمایندگی دایمی افغانستان در ژنو نیز گزارش ملی از وضعیت حقوق بشری کشور را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرده که طبق آن شهروندان به‌ویژه زنان و دختران افغانستان به شکل سیستماتیک شاهد برچیده شدن حقوق‌شان هستند.

سازمان ملل: نزدیک به ۴۰ تن در پی حملات اخیر داعش در افغانستان کشته شده‌اند

کلیدواژه