ثور 17, 1403 16:43 Asia/Kabul

جاری شدن سیل در مناطق مختلف ولایت هرات خسارات زیادی به بار آورده و دست‌کم چهار قربانی گرفته است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، گفته می شود دست کم 130 خانه بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در روستاهای اطراف شهر هرات آسیب دیده و یا تخریب شده است.

ساکنان روستاهای سیل زده هرات می گویند بارش باران های موسمی و جاری شدن سیل در این مناطق طی 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.

برخی از کسانی که در اثر جاری شدن سیل خانه هایشان ویران شده می گویند بسیاری از خانواده ها همه دارایی‌شان را از دست داده اند و حالا در بدترین شرایط به سر می برند.

آنان از مقام های محلی و افراد خیر خواستند تا در این وضعیت به کمک افراد در حال خطر بشتابند.

در مناطقی که طی 72 ساعت گذشته بارش باران و جاری شدن سیل را در پی داشته است علاوه بر خانه‌های مسکونی، صدها جریب زمین زراعتی و کشت و زراعت مردم نیز از بین رفته است.

کشاورزان و زمین داران 10 ولسوالی هرات می گویند سیلاب در این مناطق همه امیدهای مردم را برای برداشت محصولات زراعتی شان به یأس تبدیل کرده است.

آنان از مقام های محلی در هرات خواستند تا با ایجاد یک بند آبگردان در منطقه «کمرکلاغ» شهر هرات از جاری شدن سیل به سوی مناطق مسکونی جلوگیری نمایند.

در همین حال مقام ها در اداره مبارزه با حوادث طبیعی هرات می گویند از ساعات اولیه بارش باران در 10 ولسوالی هرات این اداره تمهیداتی را برای کمک رسانی فوری برای افرادی که در خطر هستند آغاز کرده و نیروهای کمک رسانی را به مناطقی در شمال و شمال غربی هرات اعزام کرده اند.

عنایت الله صابر معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی در هرات خاطرنشان کرد: تیم های امداد و نجات هنوز هم در محل های آسیب دیده حضور دارند و در حال بررسی وضعیت در این مناطق می باشند.

وی گفت: «بر اثر بارش باران و سیلاب هایی که در هرات صورت گرفته است تا کنون 130 خانه ویران شده و چهار تن نیز در این حوادث طبیعی جان خود را از دست دادند؛ خسارات مالی بسیاری هم برای مردم به بار آمده است و بیشتر از 250 راس مواشی نیز در این رویدادها تلف شدند»

از سوی دیگر نمایندگان مردم در غرب شهر هرات با ابراز نگرانی از جاری شدن سیل و ویرانی شماری از خانه ها در این مناطق می گویند: حکومت باید تدابیری را برای مقابله با چنین حوادثی روی دست بگیرد.

اسدالله قیمتی یک تن از نمایندگان ساکنان شهرک المهدی در غرب هرات می گوید: همه ساله جاری شدن سیل در این منطقه جان و مال مردم را تهدید می کند و تا کنون توجهی به این وضعیت نشده است.

وی با اشاره به اینکه اگر راه چاره ای برای مهار آب‌های جاری در شمال غربی هرات جستجو نشود بار دیگر شاهد وارد شدن تلفات و خسارات بر مردم خواهند بود، افزود: هم اکنون ده ها تن از ساکنان این مناطق که سرپناهشان را از دست داده اند در وضعیت اسفباری به سر می برند و نیازمند همکاری‌های حکومت و مردم می باشند.

اخیرا اداره مبارزه با حوادث طبیعی در هرات اعلام کرد طی سال جاری و بر اثر جاری شدن در این ولایت سیل دستکم 14 تن جان باخته و 250 خانه و منزل مسکونی کاملا ویران شده است.

 

هشدار درباره جاری شدن سیل در ولایت هرات

کلیدواژه