ثور 17, 1403 20:03 Asia/Kabul
  • واکنش شورای مقاومت ملی به وقایع بدخشان: طالبان صبر مردم را نیازماید
    واکنش شورای مقاومت ملی به وقایع بدخشان: طالبان صبر مردم را نیازماید

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در واکنش به وقایع اخیر بدخشان به طالبان توصیه کرد صبر مردم افغانستان را نیازمایند.

به گزارش رادیو دری، شورای موسوم به مقاومت ملی برای نجات افغانستان به وقایع اخیر دو ولسوالی درایم و ارگو ولایت بدخشان واکنش نشان داد.

این شورا در اعلامیه‌ای که شام 16 ثور منتشر شده آورده است که طالبان با استفاده از فرصت نماز جمعه که مردان در مسجد حضور داشتند، به خانه‌های مردم ولسوالی درایم ولایت بدخشان وارد شده و به بهانه تخریب مزارع خشخاش، سبب اذیت و آزار آنان شده‌اند.

اعلامیه افزوده است: این اقدام طالبان خشم مردم را برافروخته و مردم برای دفاع از حقوق شان اعتراض کرده‌اند که جریان دادخواهی و اعتراض مردم نیز توسط گروه طالبان به رگبار بسته شده و معترضان کشته و زخمی شده‌اند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه خود اعتراض مردم بدخشان را یک حرکت خودجوش مردمی خوانده و مدعی شده است که سرکوب مردم به نه خاطر کشت خشخاش که با انگیزه سیاسی صورت می گیرد.

این شورا به طالبان هشدار داده است که بیشتر از این با «ستیزه جویی و ظلم و اجحاف» صبر مردم را نیازمایند و با درک پیام صدای اعتراض مردم، به اراده عمومی تمکین کنند زیرا «کشتار، تحقیر و مصادره اراده عمومی، بنیاد طالبان را برخواهد کند».

در روزهای اخیر پس از کشته شدن یک باشنده ولسوالی درایم ولایت بدخشان این ولسوالی و ولسوالی ارگو شاهد تظاهرات اعتراض آمیز مردمی بود.

حکومت طالبان می گوید باشندگان به تخریب مزارع کشت خشخاش اعتراض دارند اما مردم محلی، نیروهای طالبان را به بی احترامی و نقض حقوق و حریم شخصیشان متهم می کنند.

واکنش حکمتیار به حوادث بدخشان: مسائل از طریق شریعت حل شود نه زور

کلیدواژه