ثور 25, 1403 17:51 Asia/Kabul
  • تحلیل- حکمرانی بدون تبعیض، خواست علمای شیعه از طالبان
    تحلیل- حکمرانی بدون تبعیض، خواست علمای شیعه از طالبان

عالمان اهل تشیع افغانستان با بیان اینکه در هر شرایطی با حکومت سرپرست هم‌کاری کرده و همچنان از نظام اسلامی پشتیبانی خواهند کرد، حکمرانی بدون تبعیض طالبان را خواستار شدند. ​​​​​​​

به گزارش رادیو دری؛ این عالمان دین در برنامه‌ ای با عنوان "نقش علما در حیات معنوی مسلمان‌ها" این خواست‌های شان را بیان کردند.

واقعیت این است که علمای شیعه تصور می کردند طالبان در دوره دوم حاکمیت خود با استفاده از تجریه گذشته در جهت جلب همکاری همه اقوام و مذاهب حرکت خواهند کرد و افغانستان متحد را شکل خواهند داد، اما روند تحولات در سه سال اخیر نشان می دهد که طالبان غیر از شعار و ادعا و حرف، حرکتی عملی در اجرای خواسته های شهروندان افغانستان از جمله شیعیان صورت نداده است.

محسن رویی صفت کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: "شیعیان افغانستان خواهان اجرای آداب احوال شخصیه خود بر اساس فقه شیعه هستند و اینکه  فقه شیعه نیز در دانشگاهها تدریس شود، اما در عمل، به رغم وعده های طالبان هنوز هیچ گشایشی در خواسته ها و انتظارات شیعیان افغانستان صورت نگرفته است."

از این‌رو، علمای تشیع در افغانستان از طالبان و علمای راس آن انتظار دارند طبق نظام اسلامی بدون تبعیض تعصب و گرایش‌های شخصی در افغانستان دینی فکر کنند و اجازه دهند سایر مذاهب نیز در افغانستان آیین خود را اجرا کنند.

به اعتقاد علمای شیعه برای اصلاح جامعه نیاز است تا عالمان دین و حکومت به گونه‌ی مشترک با هم کار کنند و با تاثیر گذاری مشترک بر امور جامعه آن را اصلاح کنند.

این در حالی است که طالبان در عمل نشان می دهد اعتقادی به چنین دیدگاهی ندارد.

علی‌داد از علمای شیعه افغانستان معتقد است هم عالمان دین و هم حکومت، مسوولیتهایی دارند و این مسوولیت مشترک، بین عالمان دین و حاکمان است که باید برای مردم ادا شود.

با این حال بی توجهی طالبان به چنین انتظاراتی، باعث طرح مساله ای تحت عنوان انحصارگرایی از سوی طالبان در قدرت شده است. این در حالی است که تجربه دور اول طالبان نتیجه بخش نبود. از این رو شیعیان افغانستان که در سه سال گذشته در کنار طالبان بودند، انتظار دارند حرف خود را به عمل تبدیل کرده و با اجازه دادن به شیعیان برای اجرای احوال شخصیه، موجب تقویت وحدت و همگرایی در جامعه افغانستان در تمامی بخشها از جمله مذهبی شوند؛ در غیر این صورت، رفتار طالبان ممکن است به بی عملی و عوام فریبی ترجمه شود که می تواند در نوع دیدگاه مردم به حکمرانی طالبان‌، تلثیر متفی داشته باشد‌.

تاکنون علمای شیعه مدام و پی در پی درخواست خود را در بالاترین سطح از مقامات طالبان مطرح کرده، اما پاسخ مثبتی دریافت نکرده اند و این در حالی است که طاابان بیش از هر زمانی به تقویت وحدت ملی نیاز دارد.

 

کلیدواژه