ثور 30, 1403 17:00 Asia/Kabul

تعدادی از مکاتب در ولایت لغمان هنوز هم در خانه‌های اجاره شده فعال است و تلاش مسوولان برای حل این مشکل هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش محمد آصف شینواری خبرنگار رادیو دری، 17 باب مرکز آموزشی در ولایت لغمان که ساختمان ندارد در خانه‌های اجاره شده فعالیت می کند.

مولوی شاه جهان ساجد رییس معارف ولایت لغمان به رسانه های خبری گفته است که این مراکز آموزشی شامل مدارسی دینی، مکاتب علوم عصری و همچنان مراکز تربیه معلم در این ولایت به نسبت کمبود و یا نبود ساختمان در خانه‌های اجاره شده فعالیت می کند.

وی می‌گوید این را می پذیرد که آموزش در خانه های اجاره شده با چالش‌ها و مشکلات همراه است اما به گفته وی، این شرایط «از رژیم قبلی به میراث مانده است».

رییس معارف ولایت لغمان گفته است که این مشکلات را بارها با رهبری وزارت معارف و همچنان موسسات کمک کننده در بخش معارف در میان گذاشته اما تا هنوز نتیجه مثبت به دست نیامده است.

سران قومی و بزرگان ولایت لغمان هم از حکومت خواستار اعمار سرپناه برای مراکز آموزشی روباز در این ولایت شده اند.

محمدشریف یک تن از سران قومی منطقه گومین شهر مهترلام مرکز ولایت گفته است که در رژیم قبلی در قریه آنها یک مکتب دخترانه فعالیت خویش را در یک خانه اجاره شده آغاز کرد و تعداد دانش آموزان این مکتب حالا به یک هزار و 200 نفر و تعداد آموزگاران آن به 22 نفر رسیده اما هنوز هم مکتب در خانه اجاره شده فعالیت دارد و دانش آموزان آن با مشکلات و چالش‌های جدی روبه‌رو هستند.

وۍ از حکومت مرکزی خواست تا برای این مکتب ساختمان اعمار نماید.

دانش آموزان و آموزگاران مکاتب که در خانه های اجاره شده فعالیت دارند نیز از حکومت خواستار اعمار سرپناه شده اند و می گویند مشکل آب و تشناب (سرویس بهداشتی) در این خانه های اجاره شده همچنان جریان تدریس آنان را با مشکلات روبه رو کرده است.

بر اساس معلومات ریاست معارف ولایت لغمان ۲۷۷ باب مرکز آموزشی شامل مکاتب علوم عصری، مدارس دینی و مراکز تربیه معلم در این ولایت فعالیت می کند که 104 باب آن ساختمان و 169 باب آن دیوار احاطه ندارد.

مکاتب افغانستان با کمبود ساختمان و امکانات آموزشی مواجه اند