جوزا 06, 1403 19:48 Asia/Kabul

متقاعدین/بازنشستگان ملکی و نظامی افغانستان از مشکلات اقتصادی شکایت دارند و از حکومت می‌خواهند که حقوق تقاعدشان را پرداخت کند.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، شمار زیادی از بازنشستگان/متقاعدین در افغانستان می گویند پس از روی‌ کار آمدن دوبارۀ حکومت طالبان در کشور معاش تقاعدی‌شان را دریافت نکرده‌اند.

هاشمی، بازنشسته که ۷۰ سال سن دارد و هفت سال قبل پس از چهل سال خدمت در وزارت زراعت حکومت پیشین متقاعد شده‌ است می گوید: «در گذشته یک زندگی داشتم، مدیر عمومی بودم؛ اما کنون کسی نمی‌داند که چه می‌کنم و بالایم چه می‌گذرد. در یک کنج اتاق افتیده‌ام و برای 10 افغانی حیران استم که از کجا کنم.»

وی می گوید: «پول تقاعد هر ماه از معاش ما گشتانده شده، این حق ماست و باید آن را بدهند. اما اکنون که حکومت آن را نمی‌دهد، ما زور نداریم، به‌جز صبر راه دیگری نیست.»

به گفتۀ وی، متقاعدین اکنون توان کار کردن را ندارند و از شرم نمی‌توانند دست گدایی به سوی کسی دراز کنند؛ بنابر این مجبورند دشواری‌های زندگی را تحمل کنند.

حمیرا ۶۳ ساله که معلم بوده و پنج سال می‌شود که تقاعد شده‌ می‌گوید: «۳۶ سال کامل برای فرزندان کشور تدریس کرده‌ام و به‌عنوان معلم وظیفۀ مقدس را ایفا نمودم. از پنج سال گذشته تقاعد شده‌ام، پس از آمدن "امارت اسلامی" حقوق تقاعد خود را دریافت نکرده‌ام. به مشکلات اقتصادی دست وپنجه نرم می کنم. شوهرم معیوب است و توان کار کردن ندارد.»

وی از حکومت خواستار پرداخت حقوق تقاعد خود گردیده می‌افزاید: «به پیدا کردن نفقه حیران ماندم، نه خودم می توانم کار کنم و نه کس دیگری دارم که برایم کار کند؛ از روی مجبوری بخاطر شستن لباس و پاک‌کاری خانه‌های مردم خانه به خانه می‌ روم تا برای زندگی کردن یک مقدار قوت لایموت پیدا کنم.»

همچنان، خداداد متقاعد ۶۹ ساله می‌گوید: «۴۸ سال در اداره فواید عامه کار کردم اما اکنون توان خرید نان خشک را ندارم؛ من و همسن هایم که در حکومت زیاد کار کرده‌ایم یعنی وظیفه اجرا نمودیم اکنون پول نداریم، بی‌ پول شدیم و توان تداوی مریضی خود را نیز نداریم. نمی دانیم چرا معاش تقاعدما پرداخت نمی‌شود.»

او می گوید: «این پول، پولی است که از جیب ما گشتانده شده، این حق ماست باید برای ما داده شود… باور کنید در خانه هیچ چیز نداریم، حیران ماندیم که چی کنیم.»

سنگر افندی رئیس اتحادیۀ متقاعدین می گوید در حال حاضر شمار متقاعدین در افغانستان به حدود ۱۷۰ هزار تن می‌رسد.

وی می افزاید: پول تقاعد به‌گونۀ قانونی هر ماه از معاش کارمندان وضع گردیده‌ و به خاطر این وضع شده (که) وقتی این کارمندان تقاعد می‌شوند، پیر می‌شوند و از کار می‌مانند مجبور به گدایی نشوند، دست گدایی دراز نکنند و کم و بیش بتوانند مشکلات زندگی خود را حل کنند.

به گفتۀ افندی، سه سال می‌شود که متقاعدین حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و به‌شمول ریاست‌الوزراء به ادارات زیادی مراجعه کرده اند اما هیچ کس صدای آنان را پاسخ نداده‌است.

افندی می‌گوید: «شخصاَ چندین بار با وزیران مهم افغانستان از نزدیک دیدار نمودیم؛ مشکلاتی که متقاعدین داشتند بیان نمودم، تمام مشکلات متقاعدین را برای‌شان رساندم. برعلاوۀ کابل ۱۲ روز را برای حقوق متقاعدین در قندهار گذراندم، بخاطر اینکه من باید اشک‌ها، گریه ها، دردها و رنج‌های متقاعدین را به مقام رهبری برسانم اما متاسفانه نتوانستم از نزدیک ایشان را ببینم، دوباره به کابل برگشتم، عریضه ما را رییس دفتر کمیسیون سمع شکایات گرفت.»

وی می‌افزاید: به "امارت اسلامی" با احترام زیاد پیشنهاد می‌کنم، خواهش می‌کنم، برایش عذر و زاری می‌کنم، که این حقوق متقاعدین را بدهد… این یک خواست مشروع است، پول خود ما است، دولت از نزد ما جمع‌آوری کرده ااست. از معاش ما وضع کرده‎ و در بانک ذخیره نموده است. من این پول قرضم را از دولت می‌خواهم، کدام توقع اضافی نداریم.

تا اکنون حکومت دربرابر این مطالبه چیزی نگفته اما چند ماه پیش ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ارشد حکومت طالبان گفته بود که مشکلات قانونی پرداخت حقوق تقاعد حل گردیده و حقوق متقاعدین پرداخت خواهد شد.

در این حال رهبری حکومت طالبان به‌ تاریخ ۱۲ حمل سال جاری طی فرمانی که به وزارت مالیه فرستاده شده بود، دستور داده که از ماه حمل سال جاری شمسی وضع تقاعد از معاشات کارمندان نظامی و ملکی متوقف شود.

در این حکم آمده‌ است: از ماه حمل سال مالی ۱۴۰۳ وضع تقاعد از معاشات کارمندان ملکی و نظامی را متوقف سازید و شما به همکاری تمام ادارات امارتی تاریخ تقرر، مدت خدمت و مبلغ وضع شده تحت نام تقاعد کارمندان بر حال نظامی و ملکی را به سطح امارت مشخص کنید و برای ما معلومات دهید.

این که در خصوص حقوق متقاعدین چه تصمیم گرفته خواهد شد هنوز روشن نیست.

درخواست بازنشستگان از مولوی عبدالکبیر درباره معاش تقاعدی خود

کلیدواژه