جوزا 08, 1403 13:12 Asia/Kabul
  • طالبان از سازمان ملل خواست برای کشت جایگزین کوکنار همکاری کند
    طالبان از سازمان ملل خواست برای کشت جایگزین کوکنار همکاری کند

رزا اوتنبایوا نماینده یوناما در افغانستان با مولوی عطا الله عمری سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طالبان دیدار کرده و گفته طالبان با شرکت در سومین نشست دوحه بدیل کشت کوکنار را معرفی کنند.

به گزارش رادیو دری، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طالبان در اعلامیه‌ای گفت که مولوی عطاءالله عمری، سرپرست این وزارت با رزا اوتنبایوا، رئیس دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما دیدار کرده است.

عطاءالله عمری در این دیدار گفته است که این گروه کشت کوکنار را به صفر رسانیده است.

وی افزود: امیدوار هستیم که در نشست‌هایی که برگزار می‌شود سازمان ملل متحد و سایر نهادهای فعال در عرصه زراعت بر معرفی بدیل کشت کوکنار و حمایت دهاقین تمرکز بیشتر نمایند؛ زیرا حکومت سرپرست کشت کوکنار را منع کرده است و خواست ما این است که دهاقین حمایت شوند و بدیل های مناسب برایشان فراهم گردد تا نیاز زندگی خود را برآورده سازند.

رزا اوتنبایوا، در این دیدار گفت: در نشست سوم دوحه پیرامون موضوعات سکتور خصوصی، بانکداری و مواد مخدر در افغانستان بحث می‌شود، در آن ۲۵ کشور، سه مؤسسه بین‌المللی و نماینده بانک آسیایی و بانک انکشافی اشتراک می‌کنند.

به گفته رزا اوتنبایوا، اشتراک نماینده حکومت سرپرست افغانستان در نشست دوحه مهم است تا بدیل کشت کوکنار را معرفی و توجه را جلب نماید، این یک فرصت خوب است.

همچنین مولوی صدراعظم عثمانی، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت طالبان گفت: کوکنار را در افغانستان به صفر رسیده است اما ملل متحد و نهاد همکار آن برای مردم و دهاقین افغانستان کاری نکرده است، در حالیکه منع کشت کوکنار اثر مثبت برای مردم افغانستان و سایر کشورها داشته است.

پیش از این نیز در دیدار اوتنبایوا با معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله‌ طالبان اعلام شد افغانستان منبع ۸۵ درصد تریاک در جهان است.

جامعه بین‌المللی در زمینه ارائه کشت جایگزین کوکنار با افغانستان همکاری کنند

کلیدواژه