جوزا 15, 1403 16:47 Asia/Kabul
  • افغانستان در کانون توجه سازمان پیمان امنیت جمعی
    افغانستان در کانون توجه سازمان پیمان امنیت جمعی

رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی در نشست مجمع پارلمانی در قزاقستان اظهار داشت افغانستان به عنوان یک منبع تهدید فرامرزی در کانون توجه این سازمان قرار دارد.

به گزارش رادیو دری، ایمانگَلی تاسماگمبتوف رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی (CCTO) در نشست مجمع پارلمانی بلوک امنیت در آلماتی قزاقستان گفت: افغانستان، مرکز اصلی بی‌ثباتی، منبع چالش‌ها و تهدیدهای فرامرزی در آسیای مرکزی است و در کانون توجه ما قرار دارد.

وی افزود: سازمان پیمان امنیت جمعی با استفاده از گروه‌های کاری زیر نظر شورای وزیران خارجه این سازمان، به نظارت بر چالش‌ها و تهدید‌های مرتبط با افغانستان و هماهنگ کردن تلاش‌ها برای مقابله با این تهدیدها ادامه می‌دهد.

تاسماگمبتوف همچنین خواستار توجه به طرح ایجاد گروه کاری افغانستان از سوی سازمان ملل متحد، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان شانگهای شد.

رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی با اشاره به طرح تقویت مرز تاجیکستان نیز گفت: مرحله نهایی تصویب پیش‌نویس برنامه هدفمند سازمان پیمان امنیت جمعی در زمینه تقویت مرزهای تاجیکستان با افغانستان به پایان رسیده است و این پیش نویس در پایان سال جاری به تصویب می‌رسد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پیش از این نیز در واکنش به اظهار نگرانی دبیرکل و اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی درباره تهدیدات امنیتی از قلمرو افغانستان گفته بود این نگرانی‌ها بی‌مورد است.

قزاقستان روز گذشته طالبان را از فهرست گروه‌های ممنوعه این کشور حذف کرد و در روسیه نیز صحبت‌ها درباره اقدام مشابه جریان دارد.

استقبال طالبان از تصمیم قزاقستان برای حذف نام این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی

کلیدواژه