جوزا 16, 1403 16:46 Asia/Kabul
  • اعلام موقف جریان‌های مخالف طالبان درباره نشست دوحه 3
    اعلام موقف جریان‌های مخالف طالبان درباره نشست دوحه 3

جریان‌های سیاسی مخالف طالبان در اعلامیه‌ای مشترک اعلام کردند که گام های سیاسی "صوری و تعامل با جریان های تروریستی" هرگز مشکل افغانستان را حل نمی‌کند.

به گزارش رادیو دری، دست‌کم هشت حزب سیاسی و 13 جریان نظامی، سیاسی و جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان روز چهارشنبه 16 جوزا در اعلامیه ای موقف مشترک‌ خود را درباره نشست سوم دوحه بیان کردند.

در اعلامیه، طالبان یک گروه تروریستی خوانده شده و تأکید شده است که هر نوع گفت‌وگو در غیاب نمایندگان اصلی مردم افغانستان زیر هر عنوان، در حقیقت امتیاز دادن به این گروه است.

مخالفان همچنان با ارائه چند خواست در مورد نشست دوحه، هشدار داده‌اند که در صورت ناامیدی از امکان جریان یافتن پروسه صلح، به هرنوع اقدام از جمله مبارزه مسلحانه دست خواهند زد.

به گفته این جریان‌ها، گفت‌‌‌وگوها در مورد افغانستان زمانی نتیجه می‌دهد که منافع مردم و اقوام‌ مختلف در آن مد نظر گرفته شود و احزاب سیاسی و جنبش‌های اعتراضی زنان به عنوان بیان کننده اراده مردم افغانستان در آن اشتراک داشته باشند.

این‌ جریان‌ها تأکید کرده‌اند که هرگونه تعامل یک‌جانبه و پشت درهای بسته با طالبان به مثابه چشم‌پوشی بر اراده، حقوق انسانی و تمامی رنج‌ها و مصیبت‌های مردم افغانستان است‌.

در ادامه اعلامیه آمده است: «در کنار حقیقت بحران سیاسی افغانستان و بن‌بست تمام عیار موجود… بحران امنیتی افغانستان و صدور تروریسم از جمله مسایل حادی است که باید در اجندای نشست سوم دوحه در محراق توجه قرار داده شود.»

این جریان‌ها همچنان از تعیین‌ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، مشروط به گزینش این نماینده در مشورت با جریان‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اعلام‌ حمایت کرده‌اند.

کمتر از یک‌ ماه به آغاز نشست سوم دوحه که طالبان به گونه رسمی به آن دعوت شده اند باقی مانده است، نشستی که طالبان به‌گونه‌ای رسمی به آن دعوت شده‌اند.

این نشست قرار است ۳۰ جون و ۱ جولای سال جاری میلادی در دوحه قطر برگزار شود.

طالبان اعلام کرده است پس از بررسی دستور کار نشست دوحه، درباره اشتراک در آن تصمیم خواهد گرفت.

متقی: چگونگی برگزاری نشست دوحه را بررسی می‌کنیم

کلیدواژه